Kongressledamöter protesterade mot stoppade Shen Yun-shower i Hongkong
Kongressledamot Gus Bilirakis (Republikan i Florida) talar i Capitol Hill vid ett pressmöte för Shen Yun på onsdagen den 27:e januari. (Lisa Fan/The Epoch Times)


Flera kongressledamöter talade vid en presskonferens på eftermiddagen den 27:e januari i Capitol Hill, Washington DC, där de protesterade kraftigt mot Hongkongs immigrationsmyndigheters agerande. Bara tre dagar innan avresan från New York fick sju medlemmar av Shen Yun Performing Arts Touring Company avslag på sina visumansökningar. Gruppen säger att de tvingades ställa in sin Hongkong-turné som var inbokad till den 27-31 januari och påverkar över 7 700 som hade biljetter till showen. De sju föreställningarna i Hongkong var utsålda.

Hongkongs immigrationsmyndighet menade att Shen Yuns tekniska personal kunde ersättas av lokal arbetskraft. Men talespersoner för gruppen säger uttryckligen att de sju gruppmedlemmarna är en integrerad del av Shen Yun Performing Arts, att de är specialutbildade för Shen Yuns specifika artistiska krav och att det skulle vara omöjligt att genomföra föreställningen med samma höga standard utan dem.

Enligt ljusteknikern Chia-hwa Tsai, en av dem vars visumansökan avslogs, har grupper som American Ballet Theater, Disney on Ice och the Royal Shakespeare Theatre alla sin egen ljussättare, ljudtekniker och projektorskötare.

– Det tar tid att lära känna föreställningen och att studera och arbeta tillsammans för att ge den bästa effekten på scen. Det här är verkligen det normala i den här industrin, säger Chia-hwa Tsai.

Senare fick en av de sju visum, men det förändrade inte gruppens möjlighet att genomföra föreställningen.


Vina Lee, koreograf och manager för Shen Yun, talar vid National Press Club, Washington DC, onsdagen den 27:e januari. (Lisa Fan/The Epoch Times)

Vina Lee, koreograf och manager för Shen Yun, talar vid National Press Club, Washington DC, onsdagen den 27:e januari. (Lisa Fan/The Epoch Times)

– Det är verkligen en besvikelse att Hongkong inte beviljade visumen, vilket ledde till att föreställningarna fick ställas in, säger Gus Bilirakis, kongressledamot från Florida, som såg Shen Yuns föreställning den 20:e januari vid Kennedy Center i Washington DC.

Bilirakis skickade ett brev på torsdagen den 21:a januari till chefen för Hongkongs immigrationsmyndighet, där han uppmanade myndigheten att bevilja inresevisa till Shen Yuns personal. Fredagen den 22 januari avslog Hongkongs immigrationsmyndighet inresevisa för sex medlemmar i Shen Yun Performing Arts, vilket tvingade Shen Yun att ställa in föreställningarna i Hongkong.

Två av kongressledamöterna sade att de trodde att Pekings motstånd mot konstnärlig och religiös frihet låg bakom beslutet av Hongkongs immigrationsmyndighet att avslå visumansökningarna. Även om Hongkong ska vara självständigt från de lagar som gäller i Fastlandskina ser man ofta att Peking kan sätta press på Hongkongs myndigheter när det passar dem.

Kongressledamot Dana Rohrabacher från Kalifornien sade i ett pressmeddelande att det verkliga skälet till att visumansökningarna avslogs är att gruppen Shen Yun Performing Arts ”vågar berätta historien om Falun Gong.

– Kommunistledarna är så osäkra att de är rädda för att en handfull artister ska kunna lyfta propagandaslöjan och visa folk vad som verkligen händer i deras eget land.

Kongressledamot Anh ”Joseph” Cao
från Louisiana upprepade vad Rep. Rohrabacher sagt, att ”Den kinesiska regeringen försöker kväva alla uttryck som kan äventyra deras rätt till suveränitet, deras rätt att styra sitt folk med ett totalitärt grepp.”

Lite tidigare på dagen för kongressledamöternas presskonferens i Capitol Hill hölls en annan presskonferens en bit bort, i Washington Press Club där medlemmar i Shen Yun Performing Arts gav röst åt sin chock och frustration.

– Eftersom motivet de gav oss är ologiskt och går emot normalt förfarande, kan vi bara anta att där fanns andra motiv för att stoppa vår föreställning, sade Shen Yun-gruppens konferencier, Leeshai Lemish.

– Genom konst exponerar vi, på ett sätt som folk kan ta till sig och sörja över, något som [kommuniststyret har] försökt dölja och har spenderat enorma resurser på att dölja, förklarade han vidare.

Lemish säger att det kinesiska kommuniststyret har i över tio år ”gjort allt de kunnat – diplomatiskt, ekonomiskt, köpt folk – för att försöka dölja [förföljelsen av Falun Gong], och inte låtit folk få veta om det, och vår föreställning visar det på scen inför miljoner människor varje år, så att de kan se vad som händer i Kina.”

Gruppens manager Vina Lee förklarade varför det kinesiska kommuniststyret kan se Shen Yun som ett hot.

– Målet för Shen Yun Performing Arts
är att återuppväcka den kultur som har förstörts under de senaste årtiondena av kommunistpartiet, säger Lee och syftar på styret i Fastlandskina.

– Den kinesiska kulturen är en gudomlig kultur, säger Lee och syftar på den traditionella tron på Buddhor, Daos och Gudar.

– Kommunismen är emot alla dessa principer. Det är därför de i [den kinesiska] regeringen är rädda.

John Nania bidrog också till reportaget.

Översatt från engelska: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/28776/