loadingHyundai Ioniq 5 N. Foto: CNP
Motor | Test

Koffeinchock på hjul

Hyundai Ioniq 5 N. Foto: CNP
Willy Priske och Johannes Gardelöf/CNP

En okritisk betraktare kan ta nya Hyundai Ioniq 5 N för vilken elektrisk familjebil som helst. Här finns inte minst gott om plats för såväl småttingar som matkassar – precis som hos den mera jordnära tvillingsystern Ioniq 5, som dock saknar en snabb konsonant i sitt modellnamn. N:et står nämligen för Namyang, och det är i sin tur staden där koreanerna förvandlar snälla vardagsåk till stygga banracers. 

Det räcker att titta på ratten så förstår man att dagens testbil är något alldeles extra. Den påminner mer om en spelkonsol till Playstation med alla sina knappar, paddlar och vred. Här finns även en rödfärgad boost-knapp som under tio sekunder ökar effekten från 609 till 650 hästkrafter. Men smakar det så kostar det.          

Hyundai Ioniq 5 blir din för 549 900 kronor, men vill du ha med ett ”N” i modellnamnet så hoppar prislappen upp till 834 900. Det är en rejäl prisökning, och vad får man för pengarna? Ioniq 5 N utmärker sig genom att vara åtta centimeter längre och fem centimeter bredare. Allt för att rymma den bakre diffusorn och 21-tumsfälgarna som är försedda med 275 millimeter breda lågprofildäck från Pirelli. Utöver det lyser knallröda bromsok upp vardagen samtidigt som det svarta kjolpaketet har en orange accentlinje. Fram sitter man som sig bör i rejäla sportstolar med kraftiga sidostöd, allt medan baksätet är en mer konventionell historia. Instrumenteringen är digital och består av dubbla skärmar på 12,3 tum vardera.

Hyundai Ioniq 5 N

Batteri:

Litiumjon på 84 kWh.

Laddeffekt 11 kW AC/350 kW DC.

 

Kraftöverföring:

Motor fram och bak, fyrhjulsdrift.

Fast reduktionsutväxling.

 

Fjädring:

Fram: fjäderben med undre triangellänk.

Bak: multilänkaxel.

 

Styrning:

Elservo.

Vändcirkel 12,4 meter.

 

Bromsar:

Skivor fram och bak.

ABS.

Antispinn/sladd.

 

Mått/vikt (cm/kg):

Axelavstånd 300, längd 472, bredd 194, höjd 158.

Tjänstevikt 2 230.

Max släpvagnsvikt 0 kg.

 

Prestanda:

Toppfart 260 km/h.

Acceleration 0–100 km/h 3,4 sek.

 

Förbrukning:

21,2 kWh/100 km blandad körning.

Räckvidd 448 km (WLTP).

 

Pris:

834 900 kronor.

 

+ Plus

Generösa garantier (fem år nybil)

Fartresurser och körglädje 

Hög standardutrustning        

Bra utrymmen  

 

- Minus

Räckvidden med flitig högerfot

Risk för dyrt däckkonto

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingHyundai Ioniq 5 N. Foto: CNP
Motor | Test

Koffeinchock på hjul

Hyundai Ioniq 5 N. Foto: CNP
Willy Priske och Johannes Gardelöf/CNP

En okritisk betraktare kan ta nya Hyundai Ioniq 5 N för vilken elektrisk familjebil som helst. Här finns inte minst gott om plats för såväl småttingar som matkassar – precis som hos den mera jordnära tvillingsystern Ioniq 5, som dock saknar en snabb konsonant i sitt modellnamn. N:et står nämligen för Namyang, och det är i sin tur staden där koreanerna förvandlar snälla vardagsåk till stygga banracers. 

Det räcker att titta på ratten så förstår man att dagens testbil är något alldeles extra. Den påminner mer om en spelkonsol till Playstation med alla sina knappar, paddlar och vred. Här finns även en rödfärgad boost-knapp som under tio sekunder ökar effekten från 609 till 650 hästkrafter. Men smakar det så kostar det.          

Hyundai Ioniq 5 blir din för 549 900 kronor, men vill du ha med ett ”N” i modellnamnet så hoppar prislappen upp till 834 900. Det är en rejäl prisökning, och vad får man för pengarna? Ioniq 5 N utmärker sig genom att vara åtta centimeter längre och fem centimeter bredare. Allt för att rymma den bakre diffusorn och 21-tumsfälgarna som är försedda med 275 millimeter breda lågprofildäck från Pirelli. Utöver det lyser knallröda bromsok upp vardagen samtidigt som det svarta kjolpaketet har en orange accentlinje. Fram sitter man som sig bör i rejäla sportstolar med kraftiga sidostöd, allt medan baksätet är en mer konventionell historia. Instrumenteringen är digital och består av dubbla skärmar på 12,3 tum vardera.

Hyundai Ioniq 5 N

Batteri:

Litiumjon på 84 kWh.

Laddeffekt 11 kW AC/350 kW DC.

 

Kraftöverföring:

Motor fram och bak, fyrhjulsdrift.

Fast reduktionsutväxling.

 

Fjädring:

Fram: fjäderben med undre triangellänk.

Bak: multilänkaxel.

 

Styrning:

Elservo.

Vändcirkel 12,4 meter.

 

Bromsar:

Skivor fram och bak.

ABS.

Antispinn/sladd.

 

Mått/vikt (cm/kg):

Axelavstånd 300, längd 472, bredd 194, höjd 158.

Tjänstevikt 2 230.

Max släpvagnsvikt 0 kg.

 

Prestanda:

Toppfart 260 km/h.

Acceleration 0–100 km/h 3,4 sek.

 

Förbrukning:

21,2 kWh/100 km blandad körning.

Räckvidd 448 km (WLTP).

 

Pris:

834 900 kronor.

 

+ Plus

Generösa garantier (fem år nybil)

Fartresurser och körglädje 

Hög standardutrustning        

Bra utrymmen  

 

- Minus

Räckvidden med flitig högerfot

Risk för dyrt däckkonto

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025