En okritisk betraktare kan ta nya Hyundai Ioniq 5 N för vilken elektrisk familjebil som helst. Här finns inte minst gott om plats för såväl småttingar som matkassar – precis som hos den mera jordnära tvillingsystern Ioniq 5, som dock saknar en snabb konsonant i sitt modellnamn. N:et står nämligen för Namyang, och det är i sin tur staden där koreanerna förvandlar snälla vardagsåk till stygga banracers.
Det räcker att titta på ratten så förstår man att dagens testbil är något alldeles extra. Den påminner mer om en spelkonsol till Playstation med alla sina knappar, paddlar och vred. Här finns även en rödfärgad boost-knapp som under tio sekunder ökar effekten från 609 till 650 hästkrafter. Men smakar det så kostar det.
Hyundai Ioniq 5 blir din för 549 900 kronor, men vill du ha med ett ”N” i modellnamnet så hoppar prislappen upp till 834 900. Det är en rejäl prisökning, och vad får man för pengarna? Ioniq 5 N utmärker sig genom att vara åtta centimeter längre och fem centimeter bredare. Allt för att rymma den bakre diffusorn och 21-tumsfälgarna som är försedda med 275 millimeter breda lågprofildäck från Pirelli. Utöver det lyser knallröda bromsok upp vardagen samtidigt som det svarta kjolpaketet har en orange accentlinje. Fram sitter man som sig bör i rejäla sportstolar med kraftiga sidostöd, allt medan baksätet är en mer konventionell historia. Instrumenteringen är digital och består av dubbla skärmar på 12,3 tum vardera.