All turiststatistik visar att antalet kineser som har råd att resa utomlands ökar kraftigt, så nu satsar Swedavia som driver Arlanda på Asien. Resenärerna måste kunna känna sig välkomna, läsa på skyltar och prata med värdar om de stöter på problem, enligt Ulf Wallin pressansvarig på Swedavia.
Air China har redan en etablerad direktlinje mellan Peking och Stockholm.
SAS startade nyligen en direktlinje mellan Stockholm-Hongkong och resenärer mellan Asien och Stockholm förväntas att växa.
I Kinaanpassningen på Arlanda ingår en kinesisk foodtruck som redan nu serverar kinesiska specialiteér i terminal 5.
– Det är främst för att asiatiska resenärer ska känna igen sig i maten. Det är asiater som driver det här och maten smakar lite annorlunda än på svenska kinakrogar. Den är mer specialiserad och mer lik asiatisk mat, säger Wallin.
Det kommer framöver att kunna erbjudas en webbsida med information på kinesiska om shopping, transport och taxfree-återbetalning och en WiFi-portal på kinesiska. En digital terminalkarta ska visa hur de kinesiska besökarna hittar närmaste vägen till sin gate eller shopping.
I samband med Kinasatsningen på Arlanda har Swedavia öppnat något de kallar för ett satellitkontor i Hongkong som är på försök under ett år. Wallin beskriver orsaken till namnet på kontoret som ett systerkontor som ligger lite för sig själv i en helt annan världsdel. Kontoret är till för att underlätta marknaden i Asien och kännedom för Sverige.
I år beräknas kinesiska resenärer att öka med 26 procent jämfört med förra året. Från 2009 har kinesiska gästnätter ökat med 107 procent och Kina har blivit näst största land efter USA utanför Europa som besöker Sverige, enligt Swedavia.