Kinesiska pinsamheter på Calgarys internationella fyrverkerifestival
(Foto: Epoch Times)


2009-års Calgarys internationella fyrverkerifestival i slutet av augusti förlorade Kina till Spanien. De skenbart kulturella elementen ansågs olämpliga och ”kommunistisk propaganda”, enligt publiken.

2009-års Calgarys internationella fyverkerifestival hölls den 21-29 augusti. Kanada, Mexiko, Spanien och Kina var de fyra konkurrerande lagen. Den konstnärliga kategorin av tävlingen var avsedd för Tjajkovskijs Svansjön som obligatoriskt motiv och resterande 25 procent av det frivilliga motivet skulle förmedla nationell anknytning. De återgivna rösterna den 29 augusti fastställde Spanien som vinnare som därmed fick automatiskt inträde till nästa års tävling.

Kina, med sin långa historia och hantverk inom fyrverkeriet, misslyckades helt i år i den internationella festivalen och förstörde landets chanser för inträde till nästa års tävling. Åskådarna i publiken tillskrev allmänt misslyckandet till att de fläckat sitt kulturella program med kommunistisk propaganda.

En kinesisk åskådare, Lin Kai-Lai, berömde det spanska teamets produktion som ett smidigt flöde av moln och flytande konst. 

– Temat var klart och rytmiskt. Tillsammans med musik av Carmen var kombinationen av energi och glädje full av etnisk känsla. Det blålila och silvervita fyrverkeriets tema var vackert och visuellt kraftfullt.

Hon jämförde det med Kinas insats: 
– Inget tema. Det var som en massiv blandning av Vårfestivalens show. Mest oväntade var de kontinuerliga, röda femstjärniga fyrverkerierna ovanpå det röda temat. Kommunistpartiets kultur genomsyrade hela programmet. (Vårfestivalens show är den årliga TV-showen vid nyår enligt månkalendern som produceras av CCTV, språkrör för den kommunistiska regimen.)
Zhao Ying, en kinesisk invandrare, talade om det kinesiska lagets pyro-musikal. 

– Öppningsmusiken till Svansjön var mycket bra. Dock bytte man plötsligt in i andra halvan med en kvinna som med en gäll röst sjöng ”In i eran.” Det väckte skratt hos publiken. Det kändes som om jag plötsligt svalt en fluga. Efter det kom låtar med lovord (till kommunistpartiet) ett efter ett, jag kände mig då svälja flugor hela tiden, non-stop. Det var hemskt! Var var den den etniska anknytningen?

Lu Dacheng är en demokratiaktivist som nu bor i Kanada. Han bevittnade massakern på Himmelska fridens torg 1989. Han uppgav att fyrverkeriet blev en del av en serie av shower som den kommunistiska regimen sätter upp på den internationella arenan under Kinas namn.

– Det som skulle ha visats för världen skulle varit representativt för traditionell kinesisk kultur och kärnan av dess etniska kulturer för att underhålla med glädje av skönhet. Dock förvandlade kommunisterna fyrverkeriet till politisk propaganda och till ett alternativ att karakterisera kommunistisk revolution.

– Det är som de kinesiska tv-stationerna utomlands och Confuciusinstituten, som har grundats överallt i världen. Dessa är en rad åtgärder som syftar till att exportera kommunistisk kultur – deras enda syfte och ändamål. 

Han betonade att det kommunistiska kulturella fyrverkeriet återspeglar den kommunistiska strategin och sade: 
– Det är en obegränsad krigsföring. KKP arbetar med krigsföringens tänkesätt. Detta är inte bara anklagande prat. Detta material har funnits i flera decennier. Under 50- och 60-talet exporterades den kommunistiska revolutionen i dess nakna form till Indonesien, Vietnam och Kambodja. Nu har kommunismens totala kollaps antagit en annan form av invasion. 

Han menade att historien har visat kommunismens destruktiva natur till mänskligheten, och tillade: 
– Västvärlden måste vakna. Människorna måste vakna upp.

Översatt från: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/22121/