Kinas "pandaman" besegrad av Kung Fu Panda
Shifu lär Po värdet av inre frid i filmen Kung Fu Panda 2 (Foto: DreamWorks Animation).


DreamWorks animerade film Kung Fu Panda 2, som släpptes den 26 maj, visas även på biografer på det kinesiska fastlandet. Förutom att den tävlar med regimens jätteprojekt till propagandafilm för kommunistpartiets 90-årsdag, ”Beginning of the Great Revival”, så har den även stött på patrull från en kinesisk konstnär som påstår sig skydda Kina från ”kulturell invasion”.

Konstnären Zhao Bandi från Peking har smeknamnet ”pandamannen” eftersom han ofta avbildar pandor i sin konst. I maj lade Zhao ut en annons i de stora tidningarna Beijing News och Southern Metropolis Daily, där han uppmanar kineserna att bojkotta den amerikanska filmen. I annonsen fanns en bild på Zhao i en pandahatt och med en leksakspanda i handen.

Det verkar dock som att ”pandamannen” inte hade någon chans mot den amerikanska pandans kung fu. Kung Fu Panda 2 drog in 340 miljoner yuan under de första nio dagar den visades.

Första delen av Kung Fu Panda, som kom 2008, drog in 180 miljoner yuan, vilket då var ett biljettrekord för animerad film i Kina.

Den nya filmen utspelar sig i Kina och har animerade djur i rollerna. Hjälten Po är en klumpig och lat panda som vill bli kung fu-mästare. Historien startar när Po väljs ut att rädda landet från en ond kung fu-krigare.

Förutom att troget representera östasiatiska kulturella element finns det med lejondans, fyrverkerier, skuggteater och andra kinesiska traditioner i filmen.

Pandamannen Zhao Bandi lät sig inte charmas. Den 27 maj skickade han ett öppet brev till mer än 300 biografchefer över hela landet där han bad dem att bojkotta filmen, enligt vad kinesisk media rapporterade den 28 maj.

Enligt Zhao var hans mål att hålla biljettintäkterna för Kung Fu Panda under 300 miljoner yuan, eftersom Kung Fu Panda är ”en kulturell invasion”.

Zhaos initiativ fick stöd från Kong Qingdong, en professor i kinesiska vid Pekinguniversitetet, och enligt utsago, en ättling till Konfucius.

Kong attackerade Hollywoodfilmer och sade att de verkligen är en kulturell invasion och att det tredje världskriget börjat för länge sedan.

– Vårt territorium har invaderats eftersom några idioter har hjärntvättats av amerikanska filmer. Hollywood är USA:s kultur- och propagandaministerium,” sade han.

En annan som stödjer Zhang är Sun Lijun, som är dekanus på Pekings filmakademis avdelning för animation. Sun gick så långt som att be om stöd från regeringen för att skydda Kinas animationsindustri och förbjuda ”utländska invasionsstyrkor”.

Det kinesiska folket verkar dock inte hålla med om hotet om kulturell invasion. En biobesökare som intervjuades av Media China sade:

– Det behövs ingen bojkott. Det är bara en animerad film, ingen kulturell invasion. För oss är det bara underhållning att titta på film.

Den kinesiska regimens språkrör People’s Daily skrev den 19 maj att filmen var den första som dragit in 400 miljoner yuan i år och den första som dragit in över 100 miljoner yuan per vecka efter tre veckor.

Hao Yaning, VD för Beijing Union Pictures, sade:

– Kung Fu Panda har en riktigt bra story. Oavsett om det förpackats med kinesiska element för att leverera ett amerikanskt budskap till den kinesiska publiken eller ej, publiken älskar det, och vi borde utforska dess magi.

– Samtida kinesiska filmskapare kan inte göra sådana här filmer, vi har inte den fantasi som krävs. Vi skulle aldrig våga ha en anka som far till en panda, tillade han.

Översatt från engelska.