loadingTaiwans Hsiung Feng 3, "Hangarfartygsdödaren" visas upp för media en dag innan försvarsutställningen. (Foto: CNA)
Taiwans Hsiung Feng 3, "Hangarfartygsdödaren" visas upp för media en dag innan försvarsutställningen. (Foto: CNA)
Utrikes

Kina testar sitt första hangarfartyg

Gary Pansey & Wan Ping, Epoch Times

Den 10 augusti  började Kina testa sitt första hangarfartyg, Varyag, till sjöss. De omgivande länderna verkade måttligt förvånade, men Taiwan såg till att visa upp sin ”hangarfartygsdödarmissil” samma dag – en dag tidigare än planerat.

Redan 1985 planerades bygget av hangarfartyget Varyag för Sovjetunionen, men i och med kommunistregimens fall 1992 stoppades bygget. 1998 auktionerade Ukraina ut det nedstrippade och icke underhållna hangarfartyget. Den kinesiska armén köpte den och började bygga om den.

Fartyget bogserades ut ur dockan av ett bogserfartyg och gick alltså inte för egen maskin. Testerna till havs ska pågå i fem dagar i Gula havet och nordvästra Bohaisjön, och därefter ska skeppet tillbaka till varvet för mer modifikationer, enligt statlig media.

Den 10 augusti rapporterade China News Service, en statlig propagandakanal, att en expert från den kinesiska flottan sagt att ”testerna till havs är rent experimentella och kommer fokusera på framdrivningen.”

Experten trodde inte att hela stridsstyrkan skulle mobiliseras och inte heller att särskilt många experiment skulle genomföras.

Regimen håller ett hårt grepp om informationen om testerna till havs. En japansk nyhetsbyrå rapporterade att deras pekingbaserade reporter hölls kvar på sitt hotellrum i Dalian i två timmar för att han försökt ta några bilder på fartyget när det var på väg ut på havet.



Taiwans Hsiung Feng 3, ”Hangarfartygsdödaren” visas upp för media en dag innan försvarsutställningen. (Foto: CNA)

På andra sidan sundet tar Taiwan inga risker. Samma dag som testet visade de upp sin egen ”hangarfartygsdödare”, en missil.

Chiang Wu-ing, biträdande chef för projektet Hsiung Feng 3 (”Modig vind 3”) från Chungshans vetenskaps- och teknologiinstitut sade den 10 augusti att den nya missilen har överljudskapacitet och en eller två av dem kan penetrera och sänka ett fientligt krigsfartyg. 

Med Hsiung Feng 3-missilerna är det lätt att försvara sig mot fientliga krigsfartyg, sade han.

Taiwans försvarsministerium övervakar noggrannt hangarfartygstesterna enligt lokala tidningar. De har för närvarande planer på att installera Hsiung Feng 3-missilerna på krigsfartyg. Man arbetar på att ta fram en modell med längre räckvidd och tyngre stridsspets som kan placeras på land.

Reaktionen bland Kinas internetanvändare uppmärksammade både kommunistpartiets propagandanummer och Taiwans motmedel. Fartyget var ett hett ämne på den populära, Twitterliknande mikrobloggen Sina Weibo.

Bloggaren ”26 degree” skrev: ”Det är Ok att kommunistpartiet bara rustar upp ett fartyg. Om det var två fartyg kanske de skulle krocka med varann (som snabbtågen).”

”Yifu Living” skrev: ”Ett land med 1,5 miljarder invånare visar upp ett begagnat hangarfartyg! Vart tog den enorma militärbudgeten vägen? Hur många bönder behövs för att försörja en soldat? Varför kan Kina inte bygga ett eget hangarfartyg?”

”StephShen” skrev: ”Äntligen är testerna igång! Vem ska nu våga sig in i Sydkinesiska sjön?”

Zhou Zhanghua skrev: ”Oavsett så är det ju Kinas första hangarfartyg. Som kineser borde vi stödja det.”

”K1313” skrev: ”Först, bogsera det till Vietnam. Förinta Vietnam och kom tillbaka.”

”Joylisten2011” skrev: ”Hangarfartyget kan inte göra mycket annat än att kosta oss en massa pengar. I bästa fall är det en moralhöjare för propagandamaskinen.”

Översatt från engelska

Mest lästa

Rekommenderat

loadingTaiwans Hsiung Feng 3, "Hangarfartygsdödaren" visas upp för media en dag innan försvarsutställningen. (Foto: CNA)
Taiwans Hsiung Feng 3, "Hangarfartygsdödaren" visas upp för media en dag innan försvarsutställningen. (Foto: CNA)
Utrikes

Kina testar sitt första hangarfartyg

Gary Pansey & Wan Ping, Epoch Times

Den 10 augusti  började Kina testa sitt första hangarfartyg, Varyag, till sjöss. De omgivande länderna verkade måttligt förvånade, men Taiwan såg till att visa upp sin ”hangarfartygsdödarmissil” samma dag – en dag tidigare än planerat.

Redan 1985 planerades bygget av hangarfartyget Varyag för Sovjetunionen, men i och med kommunistregimens fall 1992 stoppades bygget. 1998 auktionerade Ukraina ut det nedstrippade och icke underhållna hangarfartyget. Den kinesiska armén köpte den och började bygga om den.

Fartyget bogserades ut ur dockan av ett bogserfartyg och gick alltså inte för egen maskin. Testerna till havs ska pågå i fem dagar i Gula havet och nordvästra Bohaisjön, och därefter ska skeppet tillbaka till varvet för mer modifikationer, enligt statlig media.

Den 10 augusti rapporterade China News Service, en statlig propagandakanal, att en expert från den kinesiska flottan sagt att ”testerna till havs är rent experimentella och kommer fokusera på framdrivningen.”

Experten trodde inte att hela stridsstyrkan skulle mobiliseras och inte heller att särskilt många experiment skulle genomföras.

Regimen håller ett hårt grepp om informationen om testerna till havs. En japansk nyhetsbyrå rapporterade att deras pekingbaserade reporter hölls kvar på sitt hotellrum i Dalian i två timmar för att han försökt ta några bilder på fartyget när det var på väg ut på havet.



Taiwans Hsiung Feng 3, ”Hangarfartygsdödaren” visas upp för media en dag innan försvarsutställningen. (Foto: CNA)

På andra sidan sundet tar Taiwan inga risker. Samma dag som testet visade de upp sin egen ”hangarfartygsdödare”, en missil.

Chiang Wu-ing, biträdande chef för projektet Hsiung Feng 3 (”Modig vind 3”) från Chungshans vetenskaps- och teknologiinstitut sade den 10 augusti att den nya missilen har överljudskapacitet och en eller två av dem kan penetrera och sänka ett fientligt krigsfartyg. 

Med Hsiung Feng 3-missilerna är det lätt att försvara sig mot fientliga krigsfartyg, sade han.

Taiwans försvarsministerium övervakar noggrannt hangarfartygstesterna enligt lokala tidningar. De har för närvarande planer på att installera Hsiung Feng 3-missilerna på krigsfartyg. Man arbetar på att ta fram en modell med längre räckvidd och tyngre stridsspets som kan placeras på land.

Reaktionen bland Kinas internetanvändare uppmärksammade både kommunistpartiets propagandanummer och Taiwans motmedel. Fartyget var ett hett ämne på den populära, Twitterliknande mikrobloggen Sina Weibo.

Bloggaren ”26 degree” skrev: ”Det är Ok att kommunistpartiet bara rustar upp ett fartyg. Om det var två fartyg kanske de skulle krocka med varann (som snabbtågen).”

”Yifu Living” skrev: ”Ett land med 1,5 miljarder invånare visar upp ett begagnat hangarfartyg! Vart tog den enorma militärbudgeten vägen? Hur många bönder behövs för att försörja en soldat? Varför kan Kina inte bygga ett eget hangarfartyg?”

”StephShen” skrev: ”Äntligen är testerna igång! Vem ska nu våga sig in i Sydkinesiska sjön?”

Zhou Zhanghua skrev: ”Oavsett så är det ju Kinas första hangarfartyg. Som kineser borde vi stödja det.”

”K1313” skrev: ”Först, bogsera det till Vietnam. Förinta Vietnam och kom tillbaka.”

”Joylisten2011” skrev: ”Hangarfartyget kan inte göra mycket annat än att kosta oss en massa pengar. I bästa fall är det en moralhöjare för propagandamaskinen.”

Översatt från engelska

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024