loadingAudi Q3. Foto: CNP
Motor | Test

Kilt, kurvor och Q3

Audi Q3. Foto: CNP
Johannes Gardelöf/CNP

Att provköra nya Audi Q3 i Skottland är som att bära kilt hemma i Sverige – det krävs en dos mod men belöningen är en upplevelse utöver det vanliga. Vänstertrafiken skapar visst huvudbry, särskilt i rondeller där instinkten vill svänga höger men vägmärkena pekar vänster. När hjärnan väl ställt om blir körningen en sann njutning, och tyskarnas storsäljare trivs som Loch Ness-odjuret i vattnet. Häng med oss på ett äventyr till de skotska högländerna.

Audi Q3 har sålts i över två miljoner exemplar sedan debuten 2011 och står därmed för en betydande del av varumärkets försäljningsframgångar. Nu är det dags att ta plats bakom ratten i den tredje generationen, och det känns direkt att bilen blivit mer premium. Därmed passar nya Q3 bättre utanför slott än kojor, och kanske är det just därför vi befinner oss i Skottland.

Det lilla landet som utgör den norra delen av Storbritannien stoltserar med inte mindre än cirka 3 000 slott. Det är en miljö där bilens förfinade formspråk och uppgraderade materialval verkligen kommer till sin rätt.

Audi Q3

Motor: 
4-cylindrig bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder.
Max effekt 150 hk mellan 5 000–6 000 varv/min.
Max vridmoment 250 Nm mellan 1 500–3 500 varv/min. 

Kraftöverföring:
Motor fram, framhjulsdrift.
7-växlad automatlåda.

Fjädring: 
Fram: fjäderben med undre triangellänk.
Bak: multilänkaxel.

Styrning:
Elservo. 
Vändcirkel 11,8 meter.

Bromsar:
Skivor fram och bak.
ABS.
Antispinn/sladd.

Mått/vikt (cm/kg):
Axelavstånd 268, längd 453, bredd 186, höjd 158.
Tjänstevikt 1 635.
Dragvikt 2 000 kg.
Bränsletank 55 liter.
Prestanda:
Toppfart 207 km/h.
Acceleration 0–100 km/h 9,1 sek.

Förbrukning/miljö:
6,3 liter per 100 km vid blandad körning.
CO2: 145 g/km (WLTP).
Pris: 505 900 kronor.

+ Plus
Gedigen premiumkänsla 
Komfort och utrymmen
Härliga köregenskaper
Snygg design 

- Minus
Bara 2 års nybilsgaranti
Många och dyra tillval

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingAudi Q3. Foto: CNP
Motor | Test

Kilt, kurvor och Q3

Audi Q3. Foto: CNP
Johannes Gardelöf/CNP

Att provköra nya Audi Q3 i Skottland är som att bära kilt hemma i Sverige – det krävs en dos mod men belöningen är en upplevelse utöver det vanliga. Vänstertrafiken skapar visst huvudbry, särskilt i rondeller där instinkten vill svänga höger men vägmärkena pekar vänster. När hjärnan väl ställt om blir körningen en sann njutning, och tyskarnas storsäljare trivs som Loch Ness-odjuret i vattnet. Häng med oss på ett äventyr till de skotska högländerna.

Audi Q3 har sålts i över två miljoner exemplar sedan debuten 2011 och står därmed för en betydande del av varumärkets försäljningsframgångar. Nu är det dags att ta plats bakom ratten i den tredje generationen, och det känns direkt att bilen blivit mer premium. Därmed passar nya Q3 bättre utanför slott än kojor, och kanske är det just därför vi befinner oss i Skottland.

Det lilla landet som utgör den norra delen av Storbritannien stoltserar med inte mindre än cirka 3 000 slott. Det är en miljö där bilens förfinade formspråk och uppgraderade materialval verkligen kommer till sin rätt.

Audi Q3

Motor: 
4-cylindrig bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder.
Max effekt 150 hk mellan 5 000–6 000 varv/min.
Max vridmoment 250 Nm mellan 1 500–3 500 varv/min. 

Kraftöverföring:
Motor fram, framhjulsdrift.
7-växlad automatlåda.

Fjädring: 
Fram: fjäderben med undre triangellänk.
Bak: multilänkaxel.

Styrning:
Elservo. 
Vändcirkel 11,8 meter.

Bromsar:
Skivor fram och bak.
ABS.
Antispinn/sladd.

Mått/vikt (cm/kg):
Axelavstånd 268, längd 453, bredd 186, höjd 158.
Tjänstevikt 1 635.
Dragvikt 2 000 kg.
Bränsletank 55 liter.
Prestanda:
Toppfart 207 km/h.
Acceleration 0–100 km/h 9,1 sek.

Förbrukning/miljö:
6,3 liter per 100 km vid blandad körning.
CO2: 145 g/km (WLTP).
Pris: 505 900 kronor.

+ Plus
Gedigen premiumkänsla 
Komfort och utrymmen
Härliga köregenskaper
Snygg design 

- Minus
Bara 2 års nybilsgaranti
Många och dyra tillval

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025