Jordbävningshjälten som visade sig vara påhittad
Ett hus som skadats i jordbävningen i Wenchuan 2008. Uppskattningsvis 90 000 människor dödades eller begravdes i jordbävningen. (Foto: China Photos/Getty Images)


En storslagen hjältehistoria som kom fram i kinesiska medier efter jordbävningen i Sichuan 2008 har visat sig vara påhittad, visar en undersökning som gjordes nyligen.

Mellanstadieläraren Tan Qianqiu blev känd för att ha skyddat fyra elever med sin egen kropp. Han dog men eleverna överlevde, enligt historien.

En artikel i Southern Metropolis Daily indikerar dock att tre av de nämnda eleverna inte existerade och att hela historien är påhittad. Southern Metropilis Daily är en av få tidningar i Kina som gör undersökande reportage i frågor som bedöms vara känsliga för myndigheterna. Redaktörer på tidningen har tidigare fängslats för detta.

Enligt officiella uppgifter dödades omkring 90 000 människor av den kraftiga jordbävningen som drabbade Wenchuan i Sichuanprovinsen den 12 maj 2008. Tragedin förvärrades av att uppskattningsvis 10 000 av offren var skolbarn som dödades när deras skolor rasade samman.

I vissa distrikt rasade skolor ihop fullständigt medan regeringsbyggnader i närheten förblev intakta. Dessa skolhus har kommit att kallas ”tofu-hus” av de sörjande föräldrarna. Det är en allmänt spridd uppfattning att skolornas dåliga byggkvalitet var ett resultat av lokala ämbetsmäns omfattande förskingringar.

Tre dagar efter skalvet kom historien om en lärare som gett sitt liv för sina elever. Tan Qianqiu undervisade på Dongqis mellanstadieskola i Hanwang-häradet, nära skalvets epicentrum. Det var en av de skolor som rasade samman och dödade många barn.

Statliga nyhetsbyrån Xinhua publicerade en historia om hur Tan agerat som ”en ängel från en saga”. Enligt artikeln bredde Tan ut sina armar när byggnaden kollapsade och täckte fyra elever med sin kropp. Alla fyra elever räddades, men Tan avled, enligt artikeln.

På kort tid citerades denna artikel överallt, och den döde läraren kallades en hjälte och en ”utmärkt partimedlem under jordbävningen”.

2009 gjordes en spelfilm med titeln ”Den sista lektionen” baserad på historien och berättelsen om Tan kom även med i en skolbok för sjätteklassare som publicerades av förlaget Jiangsu Education.

Den 21 oktober 2010 publicerade Southern Metropolitan Daily en artikel där det stod att hjältehistorien som rapporterats om i statliga medier Xinhua News och People’s Daily inte var sann.

Enligt undersökningar som Southern Metropolitan Daily genomfört lever bara en av de fyra elever som enligt utsago ska ha räddats av läraren. Hon heter Liu Hongli. Beträffande de tre andra eleverna så dog Fu Qiang i skalvet, och Tian Gang och Yu Jian existerar överhuvudtaget inte.

Liu sade till Southern Metropolitan Daily att historien inte är sann. Hon sade att hon satt i andra raden, vilket var ungefär två meter från platsen där läraren stod.

– Det gick helt enkelt för fort för att magister Tan skulle ha kunnat springa fram från klassrummets främre del för att rädda mig, berättade hon.

– Alla elever vet att det inte är sant. Våra lärare har talat om historien om magister Tan på varenda möte, men alla elever har bara skrattat åt det, sade Liu.

Artikeln påpekade även underligheter angående intervjun med Liu. Enligt de ursprungliga rapporterna var Liu fortfarande på intensivvårdsavdelningen på Huaxi-sjukhuset en vecka efter skalvet när hongkongbaserad media kom för att intervjua henne. De bad henne att säga något framför kameran ”för att tacka magister Tan”.

Liu sade till Southern Metropolitan Daily att hon inte hade någon aning om någon koppling mellan hennes lärare och att hon klarat sig.

– Jag minns inte vad jag sade exakt, jag bara mumlade en massa nonsens, sade hon.

Det är oklart varifrån Xinhua kokade ihop den 938 ord långa artikeln tre dagar efter skalvet.

Vissa kommentatorer kallar avslöjandet av denna falska nyhet för ”Sagoängelns kollaps” och ser den som ännu ett exempel på hur statliga medier manipulerar allmänhetens känslor i Kina.

Uppfinnandet av en hjälte kan ha varit en strategi för att avleda allmänhetens ilska över myndigheternas inkompetenta agerande precis efter skalvet och föräldrarnas vrede över att så många skolor rasat samman.

Från början lovade kinesiska myndigheter en fullständig utredning om varför så många skolor rasat ihop och att man skulle dra de skyldiga inför rätta. I slutet av maj och början av juni 2008 började man dock ändra inställning.

Journalister beordrades att tona ner historier som var kritiska till kvaliteten på skolbyggnaderna, spioner skickades för att infiltrera föräldragrupper och polisen började skingra protester som hölls av hundratals sörjande föräldrar och släktningar, som hade t-shirts med texter som ”Straffa de skyldiga till korruptionen och det usla byggnadsarbetet”. Vissa föräldrar som försökte presentera sina fall för domstolar släpades bort och greps. Myndigheterna tog även bort kransar som lämnats vid skolor.

Det är fortfarande oklart hur många skolbarn som dog. Den kinesiske aktivisten och skribenten Tan Zuoren samlade in inormation om elever som dog i skalvet i ett försök att få fram en tillförlitlig siffra.

I februari 2009 uppmanade Tan allmänheten att agera utifrån det han kommit fram till i sin undersökning av illa konstruerade skolbyggnader. I mars greps han.

Den 9 februari i år dömdes Tan till fem års fängelse för ”statsomstörtande verksamhet”. De som stödjer honom menar att åtalet hade som syfte att tysta ner hans undersökning angående korruptionen bakom skolbyggnaderna och många ser honom som en verklig hjälte.

Översatt från engelska: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/45481/