Senast Sverige arrangerade ishockey-VM beskrevs mästerskapet som ett fiasko i både biljettförsäljning och marknadsföring. Nästa år är det dags igen. Med billigare biljetter och mer stadsengagemang hoppas man kunna nå ut till den breda massan.
När hockey-VM arrangeras på hemmaplan senast, 2012 och 2013 tillsammans med Finland, beskrevs samarbetet mellan VM-organisationen och Stockholms stad som bristfälligt. Det var svårt att utanför Globenområdet märka att VM pågick i Stockholm. Det vill man ändra på inför nästkommande VM.
– Vi kommer att ha en officiell fanzone vid gamla Söderstadion. Men vi kommer naturligtvis att försöka aktivera resten av staden också. Med det engagemang som vi hittills sett känns det som att det kommer vara en helt annan situation under 2025 än under tidigare mästerskap. Ingen i Stockholm ska missa att det pågår ett hockey-VM, säger Tony Wiréhn, generalsekreterare på VM-organisationen till TT under en pressträff.
Lärdomar
Under de senaste mästerskapen var även biljettförsäljningen på tapeten. Då beskrevs det i media som ett "biljettfiasko", biljetterna ansågs vara för dyra. Även detta är något som man arbetat mycket med inför 2025.
– Vi har självklart tagit lärdomar från tidigare mästerskap. Mycket av fokuset nu har varit att hitta en rimlig prisnivå, att genom den kunna få in både den breda massan och kunna skapa de intäkter som behövs. Det bygger ju på att vi säljer bra, inte minst på Sveriges matcher. Men utifrån de försläpp som vi haft, kan vi konstatera att det finns ett otroligt intresse. Eftersom allt tar slut så fort, så borde det vara en verifikation att vi ligger hyfsat i prisnivå, säger Tony Wiréhn.
Globen byggs om
Utöver utmaningen med marknadsföring och biljettpriser så genomgår Globen (Avicii arena), där mästerskapet ska hållas, en omfattande ombyggnad. Arenan förväntas vara klar i januari och mästerskapet ska hållas i maj.
– Det är klart att alla större ombyggnadsprojekt alltid skapar lite nerv. Men vi samarbetar väldigt nära och har en bra dialog med fastighetsägaren. Det är en tajt tidsplan, men hittills finns inget som pekar på att den inte ska hålla, förklarar Wiréhn.
Det finns även en ambition att göra stor ekonomisk vinst efter mästerskapet.
– Vi vill skapa ett överskott som vi kan återinvestera i svensk hockey. Men det viktigaste är att det blir ett bra VM och en stor folkfest som skapar ökat engagemang för svensk ishockey, säger Wiréhn.