loadingDaniel Barr är Finansinspektionens generaldirektör fram till och med den 18 juni. Foto: Henrik Montgomery/TT
Daniel Barr är Finansinspektionens generaldirektör fram till och med den 18 juni. Foto: Henrik Montgomery/TT
Ekonomi & Näringsliv

Hög risk att vilseledas i val av försäkring

Ebba Blume/TT

Försäkringsförmedlare drivs ofta mer av sitt eget intresse att tjäna pengar än kundens bästa. Det är en av de brister som Finansinspektionen upptäckt när de synat företagen som förmedlar försäkringar.

– Vi ser en hög risk för att kunden vilseleds, säger generaldirektör Daniel Barr.

En kund ska välja tjänstepension, anlitar en försäkringsförmedlare som ger rådet att flytta pengarna från traditionell försäkring till fondförsäkring. Ett råd som riskerar att bli vilseledande och präglat av en snårskog av intressekonflikter, om man får tro resultaten av den analys som Finansinspektionen nu presenterar av 278 försäkringsförmedlare i landet.

Övertramp kan leda till indraget tillstånd

En försäkringsförmedlare måste ha tillstånd från Finansinspektionen och registreras hos Bolagsverket. Försäkringsförmedlaren presenterar information kring försäkringar för kunden innan ett avtal ingås och får i regel provision av försäkringsbolaget på ingångna avtal.

Tillsynsansvar för försäkringsförmedlingsföretag delas mellan Konsumentverket och Finansinspektionen.

Finansinspektionen ska nu fortsätta bedriva löpande tillsyn av företag som har tillstånd hos den. Ser de då något de behöver granska närmare startar de en tillsynsundersökning. Visar den att ett företag har begått en överträdelse, kan FI meddela en anmärkning, varning eller ytterst dra in bolagets tillstånd.

Källa: Finansinspektionen och Konsumentverket

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingDaniel Barr är Finansinspektionens generaldirektör fram till och med den 18 juni. Foto: Henrik Montgomery/TT
Daniel Barr är Finansinspektionens generaldirektör fram till och med den 18 juni. Foto: Henrik Montgomery/TT
Ekonomi & Näringsliv

Hög risk att vilseledas i val av försäkring

Ebba Blume/TT

Försäkringsförmedlare drivs ofta mer av sitt eget intresse att tjäna pengar än kundens bästa. Det är en av de brister som Finansinspektionen upptäckt när de synat företagen som förmedlar försäkringar.

– Vi ser en hög risk för att kunden vilseleds, säger generaldirektör Daniel Barr.

En kund ska välja tjänstepension, anlitar en försäkringsförmedlare som ger rådet att flytta pengarna från traditionell försäkring till fondförsäkring. Ett råd som riskerar att bli vilseledande och präglat av en snårskog av intressekonflikter, om man får tro resultaten av den analys som Finansinspektionen nu presenterar av 278 försäkringsförmedlare i landet.

Övertramp kan leda till indraget tillstånd

En försäkringsförmedlare måste ha tillstånd från Finansinspektionen och registreras hos Bolagsverket. Försäkringsförmedlaren presenterar information kring försäkringar för kunden innan ett avtal ingås och får i regel provision av försäkringsbolaget på ingångna avtal.

Tillsynsansvar för försäkringsförmedlingsföretag delas mellan Konsumentverket och Finansinspektionen.

Finansinspektionen ska nu fortsätta bedriva löpande tillsyn av företag som har tillstånd hos den. Ser de då något de behöver granska närmare startar de en tillsynsundersökning. Visar den att ett företag har begått en överträdelse, kan FI meddela en anmärkning, varning eller ytterst dra in bolagets tillstånd.

Källa: Finansinspektionen och Konsumentverket

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025