Hett om öronen för Göteborgs gatumusiker
Det svänger när den musikstuderande trion Povel Widestrand, Lili Holényi och Bénédicte Piaguer framför Owe Thörnkvists gamla klassiker från 1959; "Varm Korv Boogie" som Thörnkvist även översatte till norska, "Varm Polse Boogie". (Susanne Adler/ Epoch Times)


I hörnet mellan Korsgatan och Drottninggatan i Göteborg sitter tre glada musiker och sjunger Varm Korv Boogie, en låt som på sätt och vis kan tyckas aktuell idag, två dagar innan de nya restriktionerna för gatukulturen träder i kraft i staden den 1 juli 2009. 

För 60 år sedan målade varmkorvgubben på Fyristorg i Uppsala korvarna svarta i sin sorg över att korvlådan han bar på magen hade förbjudits av lagen av hälsoskäl. I dagarna är det gatumusiken som får begränsat utrymme på stadens gator, också det av hälsoskäl. Det är kontors- och butikspersonal i berörda områden som hävdar att de påverkas negativt av en del gatumusik.

Den skönsjungande trion består av Benedicte, Lili och Povel som alla går på Hvitfeldska gymnasiets musiklinje. Idag har de med sig en gitarr, en kazoo (ett litet blåsinstrument som man nynnar i) och en äggformad liten marackas.

– Vi gör det här för skojs skull, säger Lili.

Musiken spelar en stor roll i de här ungdomarnas liv – ”det är musiken som gör det roligt”, som Povel säger. De förbipasserande ler och blir glada. 

– Det behövs något kulturellt på gatorna, det är trevligt med lite musik på gatorna.

Det tycker även Ingela Törner, som är anställd i butiken Almedalsmagasinet som har sin lokal precis vid den populära musikpunkten i hörnet mellan Drottninggatan och Korsgatan, men till en viss gräns. Ibland kan det bli påträngande när någon står och spelar dragspel eller trumpet hela dagen, menar hon.

Hon upplever att det oftast går att resonera med gatumusikerna, om hon ber dem så flyttar de på sig.

– Förra veckan hade vi en grupp som satte upp trummor och allt utanför vårt skyltfönster, det går ju inte, de fick flytta på sig. Våra skyltfönster är ju jätteviktiga, det måste gå att se in i dem när man går förbi, säger Ingela.

Hon påpekar också att ljudet stiger uppåt och att det måste vara påfrestande för kontorspersonalen på ovanvåningarna ibland, speciellt när musikerna har högtalare med sig.

Tunneln mellan Femman-huset och Centralstationen är en annan plats som många musiker ställer sig och spelar på. Idag sitter Gitarr-Jonas där och spelar vacker klassisk gitarrmusik med förstärkare. Han har varit gatumusiker sedan han var 16 år, idag är han 37. I gitarrfodralet framför honom på marken ligger mynt i olika valörer och även några exemplar av CD-skivan med hans egen musik. 

Gitarr-Jonas tror inte att han kommer att drabbas så hårt av den nya lagstiftningen. Han tror att lagen har kommit till för att det uppstått problem med vissa grupper som försöker att försörja sig på musiken i Göteborg. Han själv brukar få uppskattande kommentarer från butikspersonalen, säger han. 

Lagarna kommer att omfatta vissa delar av centrala stan, som delar av Avenyn och innanför Vallgraven mellan kl 11 och 15, där man framöver kommer att behöva söka tillstånd hos polisen för att få framföra sin musik under de angivna tiderna. Liknande lagar har införts även i Stockholm och en del andra Europeiska städer.

– Jag tror inte att de som utgör ett problem här kommer att söka polistillstånd, men något totalförbud är det inte fråga om. Det får vi inte utfärda med hänsyn till yttrande- och mötesfriheten i våra grundlagar, sade stadskansliets jurist Ofelia Hendar till Vårt Göteborg.

På platser som Bältesspännarparken, Charles Felix Lindergs plats och Götaplatsen kommer man även fortsättningsvis kunna framföra sin musik utan att söka tillstånd. Även på Drottningtorget.