I helgen är det dags för Vansbrosimningen. Här simmas det inte i simbassängens ljumma klorvatten utan i kylslaget vatten som forsar fram genom Vanån och Dalälven.
Med lite tur blir vattnet varmare än förra året, då temperaturen bara var 15,5 grader. Bottennoteringen ligger på strax över 12 grader och sattes 2014, då loppet blev nedkortat. Värmerekordet är 22 grader.
– Ja, 2014 var det inte varmt i vattnet. Jag gick och köpte en våtdräkt före start, säger 78-årige Mariestadsbon Lennart Johansson, som i år gör sin 50:e Vansbrosimning, till Epoch Times.










