loadingInte alla kan uppföra sig ombord. Arkivbild. Foto: Henrik Montgomery/TT
Inte alla kan uppföra sig ombord. Arkivbild. Foto: Henrik Montgomery/TT
Inrikes

Fylla och stök på svenska flyg ökar

TT

Svenskarna sköter sig sämre på flyget och fylla och stök blir allt vanligare. Före pandemin registrerades ett 50-tal incidenter per år, 2024 var det över 500 och i år ser siffran ut att bli ännu högre, rapporterar P3 Nyheter.

– Det värsta exemplet var när man var tvungen att nödlanda i Spanien med ett svenskt charterflygplan, säger Johan Westin, flyginspektör på Transportstyrelsen, till P3.

Han ingår i en nationell arbetsgrupp mot stökiga passagerare där man nu involverar alla aktörer – som incheckning, säkerhetskontroll och restauranger – för att få stopp på stöket. I slutänden handlar det om flygsäkerheten.

– Vi vill ju inte ha stökiga passagerare ombord på ett flygplan.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingInte alla kan uppföra sig ombord. Arkivbild. Foto: Henrik Montgomery/TT
Inte alla kan uppföra sig ombord. Arkivbild. Foto: Henrik Montgomery/TT
Inrikes

Fylla och stök på svenska flyg ökar

TT

Svenskarna sköter sig sämre på flyget och fylla och stök blir allt vanligare. Före pandemin registrerades ett 50-tal incidenter per år, 2024 var det över 500 och i år ser siffran ut att bli ännu högre, rapporterar P3 Nyheter.

– Det värsta exemplet var när man var tvungen att nödlanda i Spanien med ett svenskt charterflygplan, säger Johan Westin, flyginspektör på Transportstyrelsen, till P3.

Han ingår i en nationell arbetsgrupp mot stökiga passagerare där man nu involverar alla aktörer – som incheckning, säkerhetskontroll och restauranger – för att få stopp på stöket. I slutänden handlar det om flygsäkerheten.

– Vi vill ju inte ha stökiga passagerare ombord på ett flygplan.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher / VD / ansvarig utgivare
Vasilios Zoupounidis
Ställföreträdande ansvarig utgivare
Aron Lamm
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025