Efter 14 års väntan är den svenske astronauten Christer Fuglesang uppe i rymden. Klockan 02.47.35 svensk tid natten till i dag lyfte rymdfärjan Discovery.
Uppe i rymdfärjan var det glada miner.
– Du har fem människor som inte ännu har kunnat sluta le, hälsade befälhavaren Mark Polansky.
Efter 30 sekunder passerades ljudvallen, då luftmotståndet är som starkast. Efter en minut färdades Discovery i cirka 1 600 kilometer i timmen.
Discovery uppgavs klockan 02.53 vara uppe i omkring 27 000 kilometer i timmen, och vid 02.55 hade hon passerat gränsen. Klockan 03.05 hade färjan nått omloppsbanan och 03.09 gick hon förbi Stockholm.
Rymdexperten Sven Grahn var som teknisk direktör i Rymdbolaget med i den uttagningskommitté som 1991 sållade fram Christer Fuglesang till astronautkandidat.
– Det är så kul för Christer att han äntligen är uppe. Det måste vara en fantastisk känsla. Jag är glad för hans skull.
TT: Var det någonting som avvek från det planerade under uppskjutningen?
– Nej, allt gick absolut som på räls. Jag hörde också att omloppsbanan de uppnådde var perfekt, de behövde inte göra den korrigering efter en halvtimme som man hade i beredskap.
Överallt i presscentrumet i Florida gick leende människor omkring efter den lyckade uppskjutningen. De vanligaste orden som hördes var:
– Amazing!
– Awesome!
– Fantastic!
Känslan av lättnad och eufori gick att ta på, och det var i samma stämning de högsta Nasacheferna äntrade podiet i pressalen en dryg timme efter den spektakulära uppskjutningen.
– Ibland snubblar vi. Men i dag snubblade vi inte, sade Nasachefen Mike Griffin.
Den högst ansvarige för uppskjutningen, Mike Leinbach, berättade att hela kontrollrummet på Kennedy Space Center exploderade i applåder efter den alltigenom lyckade uppskjutningen.
– Allt bara klickade i dag, allt kändes bra.
Markkontrollen på Johnson Space Center tog så fort Discovery lyft, över ledningen för expeditionen som är den förmodligen mest komplicerade hittills i påbyggnaden av den internationella rymdstationen ISS.
De första fem timmarna efter uppskjutningen arbetade besättningen på Discovery med att anpassa rymdfärjan för att ligga i omloppsbana. Bland annat har datorer och annan utrustning ställts i ordning.
Färjans kommunikationsantenn vecklade ut sig som den skulle cirka två timmar efter start, enligt nyhetstjänsten Spaceflight.
Astronatuterna upptäckte dock ett problem när de kontrollerade den robotarm som ska användas när färjans värmesköld inspekteras. Den automatiska mekanismen som skulle öppna robotarmens grepp fungerade inte, men besättningen lyckades lösa problemet manuellt.
Klockan 8.47, svensk tid, var det enligt schemat dags för astronauterna att sova.
Därefter följer den första arbetsdagen i rymden. Då ska besättningen undersöka Discovery för att se till att färjan inte har skadats vid uppskjutningen. Bland annat ska man inspektera värmesköldar med kamera och laser på färjans robotarm. Ett hål i en sådan orsakade katastrofen med Columbia 2003, där sju astronauter omkom.
Enligt Nasa ska Discovery docka med den internationella rymdstationen ISS på natten mellan måndag och tisdag, svensk tid.