Från stekpannan in i elden: Sökandet efter hälsosamma fetter
Pommes frites innehåller traditionellt mycket transfetter, vilka inte är hälsosamma. De ersättande oljorna verkar dessvärre inte heller vara så bra. (Photos.com)


Transfetter hittar man i många färdigbearbetade maträtter – från kex och kakor, till margarin och pommes frites. Produkter som innehåller transfetter håller längre på butikshyllorna, men de har visat sig vara betydligt farligare för den allmänna hälsan.

Diabetes, nedsatt leverfunktion, fetma och till och med cancer är några av tillstånden transfetter sägs orsaka, ändå konsumerar varje medelamerikan enligt Food and Drug Administration (Mat- och läkemedelsdepartementet, FDA) cirka två kg transfetter varje år. Sedan 1 januari 2006 har mattillverkare varit tvungna att klart redogöra för hur mycket transfetter som det finns i deras produkter.

För att skydda den allmänna hälsan har vissa städer såsom Chicago och New York funderat på regleringar som skulle förbjuda restauranger att använda dessa ohälsosamma fetter. På grund av ökad press från allmänheten börjar vissa matvaruföretag göra förändringar.

Snabbmatstillverkare har nyligen tagit steg för att bli helt fria från transfetter. Kedjor som Wendy’s, Burger King, McDonalds och andra, försöker hitta nya oljor så att de framöver kan ersätta transfetter i varorna på deras menyer.

I oktober tillkännagav KFC [Kentucky Fried Chicken) att de våren 2007 skulle ersätta transfetter i deras nuvarande recept med en sojaolja (skapad av Mosanto) med en låg halt av linolensyra (omega3), som dom i hemlighet har smaktestat under de senaste två åren. Medan dessa ändringar minskar mängden transfetter i landets diet, så minskar sorgligt nog då inte hotet mot den allmänna hälsan överhuvudtaget.

”Det är som att gå ur askan i elden att gå från transfetter till flytande fleromättade vegetabiliska oljor,” säger Sally Fallon i respons till dessa ändringar. Fallon är chef för Weston A. Price Foundation – en ideell organisation som är engagerad i att vetenskapligt undersöka kost, jordbruk och medicinska traditioner över hela världen.

”Vi vet att transfetter är dåliga, men vad allmänheten inte förstår är att fleromättade oljor också är mycket dåliga, och då även om det bara är i mycket små mängder,” förklarar Fallon. ”Speciellt de som har bearbetats eller blivit upphettade i höga temperaturer – vilket sker vid stekning – eftersom dessa oljor bryts ner till fria radikaler. Fria radikaler är plundrare i kroppen. De ökar risken för cancer och hjärtsjukdomar.

Fallons nämner att olivolja kan användas, men kostnaden skulle bli för hög (och ersätta för lite) för snabbmatsindustrins behov. Rapsolja anses ofta som ett hälsosamt alternativ, men är inte utan problem. På grund av den kemiska raffineringen* som den går igenom är den även hydrerad, vilket inte behöver framgå på etiketten. Rapsolja innehåller mycket linolensyra – vilket är fettsyran omega-3.

Den är mycket känslig och gör att oljan luktar härsken. De hydrerar därför oljan för att får den mer luktfri – det slutar med att rapsoljan innehåller transfetter.

Fallon och hennes medarbetare Mary Enig Ph.d – en världsberömd biokemist, dietist och lipidexpert – har skrivit omfattande om fetter och deras effekter på hälsan. Vad rekommenderar dom som det hälsosammaste oljevalet vid matlagning? Svaret kanske överraskar oss.

”Vi bör gå tillbaka till den typen av fetter som vi brukade använda för stekning,” säger Fallon, och syftar på mättade fetter, vilka inte behöver behandlas kemiskt för att tåla hög temperatur. ”De stabila mättade fettsyrorna är bättre, eftersom de inte behöver bearbetas och varje gång en olja bearbetas måste kemikalier läggas till. Tvärtemot vad jag har blivit tillsagd, är dessa mättade fetter hälsosamma och de är stabila och de bryts inte ner när dom hettas upp. Så de befrämjar inte cancer och hjärtsjukdomar.”

Ett sådant uttalande är en tvärtemot den allmänt spridda uppfattningen att mättade fetter ska undvikas. Ironiskt nog har användningen av transfetter blivit populär under det sena 60-talet, efter att mättade fetter kopplades till en ökad risk för hjärtsjukdomar, men Fallon säger att ekonomiska motiv, snarare än vetenskap låg bakom denna uppfattning.

”Skiftet gjordes av den vegetabiliska oljeindustrin genom en mycket uträknad kampanj, för att svartmåla deras konkurrent – animaliska fetter,” säger Fallon. Det är en organisation som heter Institute for Shortening and Edible Oils, vilken sedan 1950-talet har arbetat för att få industrin att använda vegetabiliska oljor istället för mättade fetter. Den andra gruppen som hjälpte till att spela en roll i detta var Center for Science in the Public Interest (Centret för vetenskap i allmänhetens intresse CSPI). De bedrev lobbing för att delvis hydrerade sojaoljor skulle användas och sa att det var inte något fel med transfetter.”

Även om CSPI har ändrat sig när det gäller stödet för transfetter, så bidrog organisationen till att pressa matindustrin till att använda transfetter och kasta ut mättade fetter.

Källa: The Weston A. Price Foundation http://www.westonaprice.org/

* Varmpressad olja innebär att man i en industriell process utvinner oljan ur fröet med hjälp av olika lösningsmedel och ångbehandling under hög temperatur. Oljan raffineras (renas) därefter för att förbättra smak, lukt och hållbarhet. Vidare bleks den och de i processen förstörda vitaminerna och anti- oxidationssubstanserna ersätts med artificiella.

Översatt från: http://en.epochtimes.com/news/6-11-25/48538.html