Ledare | Signerat

Framtiden – en evig påskparad?

Martin Enlund
loadingMedia. Arkivbild. Foto: Helena Landstedt/TT
Media. Arkivbild. Foto: Helena Landstedt/TT

Edward Bernays anses vara en av grundarna av området public relations (PR). Han kombinerade masspsykologi med psykoanalys för att påverka allmänhetens åsikter och beteenden. Exempelvis anlitades han för att utforma en kampanj med syftet att få kvinnor att börja röka. Cigaretterna framställdes som symboler för frigörelse och jämlikhet. Kvinnor betalades för att marschera i en påskparad medan de rökte ”frihetsfacklor” 1929. Försäljningen ökade markant snart därefter.

Informationsbullret dånar ständigt i Amerika, skrev Bernays om den ständiga strömmen av reklam och propaganda. Att vända sig direkt till människors undermedvetna och känslor var A och O för en sådan samtyckesingenjör. Hans mål var att styra om det undermedvetna, utan att väcka uppmärksamhet.

Snart hundra år efter hans tobakskampanj bombarderas hela världen ständigt av ord, i dag oftast genom digitala mellanhänder. Redan år 2012 undersökte Facebook (numera Meta) om de kunde göra användarna ledsna genom att manipulera nyhetsflödet. Studien, som bröt mot etiska normer och riktlinjer, visade en tydlig försämring av användarnas välbefinnande.

Martin Enlund
Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Ledare | Signerat

Framtiden – en evig påskparad?

Martin Enlund
loadingMedia. Arkivbild. Foto: Helena Landstedt/TT
Media. Arkivbild. Foto: Helena Landstedt/TT

Edward Bernays anses vara en av grundarna av området public relations (PR). Han kombinerade masspsykologi med psykoanalys för att påverka allmänhetens åsikter och beteenden. Exempelvis anlitades han för att utforma en kampanj med syftet att få kvinnor att börja röka. Cigaretterna framställdes som symboler för frigörelse och jämlikhet. Kvinnor betalades för att marschera i en påskparad medan de rökte ”frihetsfacklor” 1929. Försäljningen ökade markant snart därefter.

Informationsbullret dånar ständigt i Amerika, skrev Bernays om den ständiga strömmen av reklam och propaganda. Att vända sig direkt till människors undermedvetna och känslor var A och O för en sådan samtyckesingenjör. Hans mål var att styra om det undermedvetna, utan att väcka uppmärksamhet.

Snart hundra år efter hans tobakskampanj bombarderas hela världen ständigt av ord, i dag oftast genom digitala mellanhänder. Redan år 2012 undersökte Facebook (numera Meta) om de kunde göra användarna ledsna genom att manipulera nyhetsflödet. Studien, som bröt mot etiska normer och riktlinjer, visade en tydlig försämring av användarnas välbefinnande.

Martin Enlund
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher / VD / ansvarig utgivare
Vasilios Zoupounidis
Ställföreträdande ansvarig utgivare
Aron Lamm
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025