Edward Bernays anses vara en av grundarna av området public relations (PR). Han kombinerade masspsykologi med psykoanalys för att påverka allmänhetens åsikter och beteenden. Exempelvis anlitades han för att utforma en kampanj med syftet att få kvinnor att börja röka. Cigaretterna framställdes som symboler för frigörelse och jämlikhet. Kvinnor betalades för att marschera i en påskparad medan de rökte ”frihetsfacklor” 1929. Försäljningen ökade markant snart därefter.
Informationsbullret dånar ständigt i Amerika, skrev Bernays om den ständiga strömmen av reklam och propaganda. Att vända sig direkt till människors undermedvetna och känslor var A och O för en sådan samtyckesingenjör. Hans mål var att styra om det undermedvetna, utan att väcka uppmärksamhet.
Snart hundra år efter hans tobakskampanj bombarderas hela världen ständigt av ord, i dag oftast genom digitala mellanhänder. Redan år 2012 undersökte Facebook (numera Meta) om de kunde göra användarna ledsna genom att manipulera nyhetsflödet. Studien, som bröt mot etiska normer och riktlinjer, visade en tydlig försämring av användarnas välbefinnande.











