Utrikes

Fortfarande bristande internationell reglering kring brandrisk från batterier

Chris Summers
loadingLitiumjonbatterier används till mycket, brandriskerna har blivit alltmer uppmärksammade. Foto: Kamil Switalski
Litiumjonbatterier används till mycket, brandriskerna har blivit alltmer uppmärksammade. Foto: Kamil Switalski

Bränder orsakade av uppladdningsbara litiumjonbatterier är ett växande problem världen över. Elfordon, elcyklar och laddare utgör en risk för människor i hemmet, på arbetsplatsen och på resa. Experter menar att regleringen släpar efter.

Bränder som involverar litiumjonbatterier är väldigt svåra att släcka med konventionella brandbekämpningsmetoder. Samtidigt förväntas den globala efterfrågan på litiumjonbatterier öka betydligt mellan 2025 och 2030.

Matt Humby, senior teknisk konsult hos brandsläckartillverkaren Firechief Global, säger till Epoch Times att han inte tror att regeringar eller internationella regleringsorgan har insett faran med litiumbatterier.

Litiumjonbatterier och flygbolag

2019 tilldelades forskarna John B. Goodenough, M. Stanley Whittingham och Akira Yoshino Nobelpriset i kemi för deras arbete med utvecklingen av litiumjonbatterier.

Användningen av batterierna ökar ständigt. På senare år har brandrisken blivit allt mer uppenbar, med flera olyckor med dödlig utgång världen över. Flygplan är en särskilt känslig miljö, och olika bolag har olika policy.

Emirates har från och med den 1 oktober förbjudit användning av portabla laddare under flygningen och gett order om att de inte får förvaras i bagagehyllorna, medan Singapore Airlines, EVA Air, China Airlines, Thai Airways och Cathay Pacific införde liknande restriktioner i mars eller april i år.

Amerikanska Southwest Airlines kräver att passagerarna har sina portabla laddare synliga när de använder dem.

American Airlines har detaljerade restriktioner, men har endast förbjudit stora portabla laddare. Delta Airlines tillåter litiumjonbatterier som innehåller maximalt 160 wattimmar per batteri.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Utrikes

Fortfarande bristande internationell reglering kring brandrisk från batterier

Chris Summers
loadingLitiumjonbatterier används till mycket, brandriskerna har blivit alltmer uppmärksammade. Foto: Kamil Switalski
Litiumjonbatterier används till mycket, brandriskerna har blivit alltmer uppmärksammade. Foto: Kamil Switalski

Bränder orsakade av uppladdningsbara litiumjonbatterier är ett växande problem världen över. Elfordon, elcyklar och laddare utgör en risk för människor i hemmet, på arbetsplatsen och på resa. Experter menar att regleringen släpar efter.

Bränder som involverar litiumjonbatterier är väldigt svåra att släcka med konventionella brandbekämpningsmetoder. Samtidigt förväntas den globala efterfrågan på litiumjonbatterier öka betydligt mellan 2025 och 2030.

Matt Humby, senior teknisk konsult hos brandsläckartillverkaren Firechief Global, säger till Epoch Times att han inte tror att regeringar eller internationella regleringsorgan har insett faran med litiumbatterier.

Litiumjonbatterier och flygbolag

2019 tilldelades forskarna John B. Goodenough, M. Stanley Whittingham och Akira Yoshino Nobelpriset i kemi för deras arbete med utvecklingen av litiumjonbatterier.

Användningen av batterierna ökar ständigt. På senare år har brandrisken blivit allt mer uppenbar, med flera olyckor med dödlig utgång världen över. Flygplan är en särskilt känslig miljö, och olika bolag har olika policy.

Emirates har från och med den 1 oktober förbjudit användning av portabla laddare under flygningen och gett order om att de inte får förvaras i bagagehyllorna, medan Singapore Airlines, EVA Air, China Airlines, Thai Airways och Cathay Pacific införde liknande restriktioner i mars eller april i år.

Amerikanska Southwest Airlines kräver att passagerarna har sina portabla laddare synliga när de använder dem.

American Airlines har detaljerade restriktioner, men har endast förbjudit stora portabla laddare. Delta Airlines tillåter litiumjonbatterier som innehåller maximalt 160 wattimmar per batteri.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025