Genom att märka onyttiga livsmedel med varningar och förbjuda reklam riktad mot barn och unga har Chile försökt vända ökningen av barnfetma. En ny studie pekar mot att de kan ha lyckats.
Chile är ett av de länder där störst andel av befolkningen har övervikt och fetma (obesitas). Data från 2023 visade att hälften av alla barn under 14 år var överviktiga eller hade obesitas.
I ett försök att vända utvecklingen infördes med start 2016 ett lagpaket med syfte att begränsa konsumtionen av ohälsosamma livsmedel.
Paketet består av tre delar, alla riktade mot produkter med hög mängd socker, salt, mättat fett och kalorier. Det handlar om svarta varningsetiketter, restriktioner för försäljning av sådana produkter i skolor och om förbud av marknadsföring riktad till barn.
Det är exempelvis inte tillåtet att ha erbjudanden där en leksak ingår i ett snabbmatsmål. Förpackningar får inte heller ha figurer som uppenbarligen riktar sig mot barn.
Sverige kan lära
Nu har forskare analyserat data från mer än 300 000 skolbarn i åldrarna fyra till sex år i landet. De har jämfört längd och vikt hos barn i samma åldersgrupper åren innan lagen infördes och åren efter.
Resultaten som publiceras i tidskriften Lancet visar att flickor hade 2,9 procents lägre risk för övervikt eller obesitas och pojkar hade 2,4 procents lägre risk efter att lagarna införts.
– Det verkar som att den här samhällsinsatsen faktiskt har haft effekt, det är intressant, säger Liselotte Schäfer Elinder, professor i folkhälsovetenskap vid Karolinska institutet.
Sverige ligger långt fram när det gäller skolan, med hälsosamma och kostnadsfria skolmåltider. Men det finns saker att lära.
– Vi har betydligt lägre andel barn med övervikt och obesitas än Chile men det är en stigande trend. Det är oansvarigt av politikerna att inte göra mer för att bromsa utvecklingen hos barn, säger hon och pekar på den ökade risken för kroniska sjukdomar som följer.
Fler lagar har införts
Efter 2016 har ytterligare restriktioner trätt i kraft i Chile som innebär begränsningar i innehåll av fett, salt och socker men eventuella effekter av detta har ännu inte följts upp.
Forskarna skriver att även om den minskade risken för obesitas kan verka blygsam är det troligt att effekten kan bli större när även dessa förändringar har fått genomslag. De lyfter samtidigt flera begränsningar med studien, som att det inte går att veta hur barnens vikt hade varit utan restriktionerna.











