loadingRäddningstjänsten arbetar på platsen där bergbanan kraschat in i en byggnad. Foto: Armando Franca/AP/TT
Räddningstjänsten arbetar på platsen där bergbanan kraschat in i en byggnad. Foto: Armando Franca/AP/TT
Utrikes

Minst 15 döda när bergbana kraschade i Lissabon

Fredrik Shayn Scherman/TT

Minst 15 personer har omkommit sedan en känd bergbana spårat ur i Portugals huvudstad Lissabon. Landssorg har utlysts.

– Lissabon har sorg, säger borgmästaren Carlos Moedas.

Olyckan inträffade vid 19-tiden svensk tid. Utöver de 15 döda har enligt CNN Portugal 18 personer skadats, varav 5 allvarligt och 13 lindrigt.

Bilder visar en stor räddningsinsats som pågår på platsen vid den helt demolerade gula vagnen.

Bergbanan Glória vid ett tidigare tillfälle. Arkivbild. Foto: Armando Franca/AP/TT

Bergbanan, som går under namnet Glória, kan rymma upp till 42 personer och är populär bland turister i staden. Enligt tidningen Correio da Manhã var Glória på väg upp till utkiksplatsen São Pedro de Alcântara från torget Restauradores när den av okänd började rulla bakåt innan den spårade ur och med full kraft kraschade in i en byggnad.

”En tragisk dag”

Ett ögonvittne berättar för tv-kanalen SIC att hon såg den ”skenande” vagnen:

– Den träffade en byggnad med en brutal kraft och föll ihop som ett korthus.

Ett annat vittne:

– Vi såg vagnen komma med full fart och hann precis undan.

Den exakta orsaken till olyckan är ännu okänd – vissa portugisiska medier rapporterar om ”ett kabelbrott” – men kommer att utredas. Det ansvariga transportbolagets chef Pedro Bogas säger till portugisiska medier att man har följt alla underhållsrutiner, både på årlig och daglig basis, till punkt och pricka.

– Vi måste gå till botten med det som har hänt, säger han.

Lissabons borgmästare Carlos Moedas, som själv är på olycksplatsen för att försöka hjälpa till, säger till journalister att det är ”en tragisk dag” för staden.

– Lissabon har sorg, något liknande har inte inträffat i vår stad, säger han.

Enligt BBC säger räddningstjänsten i Lissabon att utlänningar finns bland dödsoffren, men inga nationaliteter är kända. Det finns inga uppgifter om att svenskar är inblandade i olyckan. TT har sökt utrikesdepartementet i frågan.

Invigd 1885

Glória är en av tre bergbanor i Lissabon och invigdes 1885. Den har två vagnar som växelvis kör upp och ned på en sträcka på omkring 265 meter. Ett videoklipp hos CNN Portugal visar hur panik utbröt bland passagerarna på den stillastående vagnen när den uppåtgående spårat ur.

Portugals president Marcelo Rebelo de Sousa framför i ett uttalande sina kondoleanser till de drabbade och deras anhöriga. Även regeringen och premiärminister Luís Montenegro har uttryckt sin sorg över olyckan. EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen skriver på portugisiska på X att hon sänder sina kondoleanser till anhöriga till de drabbade.

Landssorg har utlysts på torsdagen, rapporterar CNN Portugal. Lissabon hade då redan utlyst tre dagars sorg lokalt.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingRäddningstjänsten arbetar på platsen där bergbanan kraschat in i en byggnad. Foto: Armando Franca/AP/TT
Räddningstjänsten arbetar på platsen där bergbanan kraschat in i en byggnad. Foto: Armando Franca/AP/TT
Utrikes

Minst 15 döda när bergbana kraschade i Lissabon

Fredrik Shayn Scherman/TT

Minst 15 personer har omkommit sedan en känd bergbana spårat ur i Portugals huvudstad Lissabon. Landssorg har utlysts.

– Lissabon har sorg, säger borgmästaren Carlos Moedas.

Olyckan inträffade vid 19-tiden svensk tid. Utöver de 15 döda har enligt CNN Portugal 18 personer skadats, varav 5 allvarligt och 13 lindrigt.

Bilder visar en stor räddningsinsats som pågår på platsen vid den helt demolerade gula vagnen.

Bergbanan Glória vid ett tidigare tillfälle. Arkivbild. Foto: Armando Franca/AP/TT

Bergbanan, som går under namnet Glória, kan rymma upp till 42 personer och är populär bland turister i staden. Enligt tidningen Correio da Manhã var Glória på väg upp till utkiksplatsen São Pedro de Alcântara från torget Restauradores när den av okänd började rulla bakåt innan den spårade ur och med full kraft kraschade in i en byggnad.

”En tragisk dag”

Ett ögonvittne berättar för tv-kanalen SIC att hon såg den ”skenande” vagnen:

– Den träffade en byggnad med en brutal kraft och föll ihop som ett korthus.

Ett annat vittne:

– Vi såg vagnen komma med full fart och hann precis undan.

Den exakta orsaken till olyckan är ännu okänd – vissa portugisiska medier rapporterar om ”ett kabelbrott” – men kommer att utredas. Det ansvariga transportbolagets chef Pedro Bogas säger till portugisiska medier att man har följt alla underhållsrutiner, både på årlig och daglig basis, till punkt och pricka.

– Vi måste gå till botten med det som har hänt, säger han.

Lissabons borgmästare Carlos Moedas, som själv är på olycksplatsen för att försöka hjälpa till, säger till journalister att det är ”en tragisk dag” för staden.

– Lissabon har sorg, något liknande har inte inträffat i vår stad, säger han.

Enligt BBC säger räddningstjänsten i Lissabon att utlänningar finns bland dödsoffren, men inga nationaliteter är kända. Det finns inga uppgifter om att svenskar är inblandade i olyckan. TT har sökt utrikesdepartementet i frågan.

Invigd 1885

Glória är en av tre bergbanor i Lissabon och invigdes 1885. Den har två vagnar som växelvis kör upp och ned på en sträcka på omkring 265 meter. Ett videoklipp hos CNN Portugal visar hur panik utbröt bland passagerarna på den stillastående vagnen när den uppåtgående spårat ur.

Portugals president Marcelo Rebelo de Sousa framför i ett uttalande sina kondoleanser till de drabbade och deras anhöriga. Även regeringen och premiärminister Luís Montenegro har uttryckt sin sorg över olyckan. EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen skriver på portugisiska på X att hon sänder sina kondoleanser till anhöriga till de drabbade.

Landssorg har utlysts på torsdagen, rapporterar CNN Portugal. Lissabon hade då redan utlyst tre dagars sorg lokalt.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025