loadingDet finns risker både med att ge och att ta emot finansiella råd på sociala medier. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Det finns risker både med att ge och att ta emot finansiella råd på sociala medier. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Ekonomi & Näringsliv

Finansinspektionen listar risker med ”finfluerare”

TT

Finansinspektionen (FI) startar en insats för att informera både följare och personer som ger finansiella råd i sociala medier.

”Finfluencers som delar tips om investeringar och privatekonomi i sociala medier har fått ett allt större inflytande. Men det finns flera fallgropar och du som okritiskt följer råden kan förlora mycket pengar. Med den här insatsen vill vi göra konsumenter mer medvetna om vad de möter i sina flöden”, säger Moa Langemark, konsumentskyddsekonom på FI i ett pressmeddelande.

Informationskampanjen, som kommer att synas i sociala medier, ska göra konsumenter medvetna om riskerna med att okritiskt följa investeringsråd som det tipsas om i sociala medier.

Kampanjen innehåller också information till finansiella influerare, ”finfluerare”, om hur man kan kommunicera sina tips och råd och följa de regler som finns för finansiell rådgivning.

FI har satt ihop en lista med fem punkter som är viktiga att tänka på för den som följer ”finfluerare”. De fem råden är: Skilj på fakta och åsikter, var misstänksam mot löften om snabba pengar, lita på ditt eget omdöme - inte bara på följarantal, var uppmärksam på reklam och se upp för bedragare.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingDet finns risker både med att ge och att ta emot finansiella råd på sociala medier. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Det finns risker både med att ge och att ta emot finansiella råd på sociala medier. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Ekonomi & Näringsliv

Finansinspektionen listar risker med ”finfluerare”

TT

Finansinspektionen (FI) startar en insats för att informera både följare och personer som ger finansiella råd i sociala medier.

”Finfluencers som delar tips om investeringar och privatekonomi i sociala medier har fått ett allt större inflytande. Men det finns flera fallgropar och du som okritiskt följer råden kan förlora mycket pengar. Med den här insatsen vill vi göra konsumenter mer medvetna om vad de möter i sina flöden”, säger Moa Langemark, konsumentskyddsekonom på FI i ett pressmeddelande.

Informationskampanjen, som kommer att synas i sociala medier, ska göra konsumenter medvetna om riskerna med att okritiskt följa investeringsråd som det tipsas om i sociala medier.

Kampanjen innehåller också information till finansiella influerare, ”finfluerare”, om hur man kan kommunicera sina tips och råd och följa de regler som finns för finansiell rådgivning.

FI har satt ihop en lista med fem punkter som är viktiga att tänka på för den som följer ”finfluerare”. De fem råden är: Skilj på fakta och åsikter, var misstänksam mot löften om snabba pengar, lita på ditt eget omdöme - inte bara på följarantal, var uppmärksam på reklam och se upp för bedragare.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher / VD / ansvarig utgivare
Vasilios Zoupounidis
Ställföreträdande ansvarig utgivare
Aron Lamm
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025