Filmskapare: "Shen Yun ger en förtrollande föreställning"
Filmskaparen Deborah Kingsland med sin vän Alicia Flack-Kobe, vid Shen Yun Performing Arts föreställning i Canberra, Australien. (Foto: Shar Adams/Epoch Times)


Filmskaparen Deborah Kingsland lät sig för en kväll uppslukas av Kinas 5000-åriga historia under Shen Yuns föreställning i Canberra Theatre den 9:e mars. Hon var just hemkommen efter flera års vistelse i Storbritannien.

Shen Yun Performing Arts International Company, som har sin bas i New York, prisades högt för det färgrika och upplivande framträdandet. Publiken gav stående ovationer och den hyllade tenoren Guan Guimin fick ge extranummer. Teatern var fullsatt och med applåder, rop och visslingar gav publiken artisterna tre inropningar efter föreställningen.

– Jag tyckte koreografin var helt fantastisk, sade Deborah Kingsland.

I showen berättas historier som porträtteras av dansare i  utsökt vackra dräkter, som kompletteras av de högteknologiska bakgrundscenerna och en fullödig orkester.

I kärnan av Shen Yuns framträdanden finns ett återuppväckande av den gudomligt inspirerade traditionella kulturen i Kina, genom klassisk kinesisk dans och musik.

Kingsland sade att hon tyckte mycket om dansen Plommonblom, som visar de späda rosa blommorna som överlever i den stränga vintern och ser till och med ännu vackrare ut mot snön. En annan favorit var dansen Himmelska skönheter bland molnen, där himmelska flickor gömmer sig i de fluffiga, vita molnen som driver omkring med vinden.

– Ett annat dansnummer som jag verkligen tyckte var fantastiskt var damerna med hattarna [I Yi-folkets by]. Det är så elegant  men koreografin är magnifik, eftersom en stor del av tiden handlar det om ganska enkla rörelser. Koreografin är helt otrolig, man hinner inte med och hela tiden ser man nya former och underbara saker…det var fantastiskt, sade Kingsland.

Hon blev också imponerad av Shen Yuns orkester och deras nyskapande samspel mellan kinesiska och västerländska instrument.

– Musiken var verkligen bra, de var ett stöd och kompletterade danserna. Och danserna är så inbjudande att man går mer och mer in i dem. Först tänkte jag, ”åh, det här är inte alls kinesiska robotar som man vanligtvis ser, inte sådana som har drillats för att göra det här sedan födseln”, sade hon.

– Ja, koreografin, berättelserna, dräkterna och hela designen och allt, är så  skickligt gjord att jag blev helt hänförd. Kvinnorna är så eleganta. Visst vore det förtjusande om man kunde röra sig på det sättet?

Kingsland liknade hela produktionen vid en dubbelmacka.

– De moderna numren är kraftfulla och sedan omges de av allt det här, som en positiv dubbelmacka. Mycket av det var också subtilt, så ljuvligt, och skickligt invävt om buddhismen. Inte som någon predikan, utan som en naturlig del av livet, och de var små pojkar [De lekfulla munkarna].

– Jag ville att alla i publiken skulle förstå att det här ljuvliga inte var ytligt, utan att det liksom höjde sig över och gick djupare och bortom. Man blir som förtrollad av det… Jag tyckte det fungerade bra, hur det tog tag i känslorna. Det var mycket bra underhållning, sade hon.

Shar Adams och Raiatea Tahana-Reese rapporterade.

New York-baserade Shen Yun Performing Arts har tre kompanier som turnerar samtidigt runtom i världen.

Europaturnén fortsätter härnäst till Brno, Tjeckien den 15-16 mars och fortsätter därefter till

Lyon, Frankrike den 18-20 mars.

För ytterligare information se hemsidan www.ShenYunPerformingArts.org eller sv.shenyunperformingarts.org

Epoch Times är mediapartner till Shen Yun Performing Arts.

Översatt från engelska.