Trots Pekings stränga åtgärder för att släppa luften ur den kinesiska fastighetsbubblan visar nyligen släppt statistik att marknaderna fortfarande är överhettade.
Enligt officiella kinesiska siffror låg försäljningssummorna under 2010 i Peking, mätt på årets näst sista dag, på sammanlagt 163,7 miljarder yuan, vilket är en ökning med 76,4 procent från 2009.
Peking har gått om Shanghai som staden där mest pengar tjänas på markaffärer. Som ett resultat av de strängare reglerna som tillkom under 2010 har säljvolymen på Pekings fastighetsmarknad gått ner, men huspriserna har inte sjunkit, utan i stället stigit med över 40 procent.
Li Wenjie, som är fastighetsmäklare i Peking, sade att Pekings fastighetsmarknad inte påverkats av reglerna och att den fortfarande är het.
– Det är många som investerar i Peking. Vet du varför? Många projekt involverar rivningsåtgärder, det är det som ligger bakom många affärer vi gjort. Peking toppar den statistiken varje år, skulle jag tro.
Shi, en annan mäklare, sade att förutom att köpare flockas till husen så stiger även hyrorna.
– Nya hus säljer alltid slut. Inkomsterna från provisionerna och hyrorna fortsätter att slå nya rekord.
Wang Xiaoguang, som arbetar på Kinas nationella utvecklings- och reformkommission, intervjuades av Hongkongtidningen Wen Wei Po under förra året. Han sade att Kinas fastighetsbubbla befinner sig i en ”självförstärkande fas” och att bubblan växer på vissa ställen. Om det fortsätter såhär kan Kinas ekonomi ”komma att få betala det största priset sedan de ekonomiska reformerna började”.
Enligt kinesisk media har avgifterna för markförsäljning i vissa städer kommit att utgöra mer än hälften av lokalregeringens årliga inkomster. Den avsevärda ökningen visar att de lokala regeringarnas beroende av markförsäljningsinkomster ökar.
Enligt statistik som sträcker sig fram till den 29 december 2010 såldes det mark för 533 miljarder yuan i de fem största städerna i Kina under 2010. Det är en ökning med 68,5 procent jämfört med 2009.
Översatt från: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/48810/