loadingGenepaxs bil med vatten som bränsle (Foto: Genepax)
Genepaxs bil med vatten som bränsle (Foto: Genepax)
Utrikes

EU vill förbjuda bensindrivna bilar i städer

Alex Johnston, Epoch Times

EU-kommissionen har i veckan offentliggjort en strategi som bland annat syftar till att ta bort alla bensin- och dieseldrivna bilar från städer vid 2050.

Enligt planen föreslår EU att bilar med konventionella drivmedel tas bort från stadens gator, att flygplansbränslen med låga halter av koldioxid ökas med 40 procent, och en övergång från intercitytransport till järnvägstransport och transporter på vatten.

EU tror att man skulle minska utsläppen med cirka 60 procent under de kommande 40 åren om planen genomförs framgångsrikt.

– Att hindra rörligheten är inget alternativ. Vi kan bryta transportsystemets oljeberoende utan att gå miste om dess effektivitet och utan att kompromissa rörligheten,  sade Europeiska kommissionens vice ordförande Siim Kallas.

En plan av den här omfattningen är emellertid  inte utan kritik. Storbritanniens Independence Partys talesman för transport, Christopher Monckton, berättade för The Independent att EU:s plan svävade ”i fantasivärlden”.

– De vill bannlysa bilar från städerna, de vill tvinga alla att ta tåget och åka kanalbåtar, det är som om de har blivit fördunklade av den viktorianska ingenjörskonsten, sade han till tidningen.

Översatt från engelska

Mest lästa

Rekommenderat

loadingGenepaxs bil med vatten som bränsle (Foto: Genepax)
Genepaxs bil med vatten som bränsle (Foto: Genepax)
Utrikes

EU vill förbjuda bensindrivna bilar i städer

Alex Johnston, Epoch Times

EU-kommissionen har i veckan offentliggjort en strategi som bland annat syftar till att ta bort alla bensin- och dieseldrivna bilar från städer vid 2050.

Enligt planen föreslår EU att bilar med konventionella drivmedel tas bort från stadens gator, att flygplansbränslen med låga halter av koldioxid ökas med 40 procent, och en övergång från intercitytransport till järnvägstransport och transporter på vatten.

EU tror att man skulle minska utsläppen med cirka 60 procent under de kommande 40 åren om planen genomförs framgångsrikt.

– Att hindra rörligheten är inget alternativ. Vi kan bryta transportsystemets oljeberoende utan att gå miste om dess effektivitet och utan att kompromissa rörligheten,  sade Europeiska kommissionens vice ordförande Siim Kallas.

En plan av den här omfattningen är emellertid  inte utan kritik. Storbritanniens Independence Partys talesman för transport, Christopher Monckton, berättade för The Independent att EU:s plan svävade ”i fantasivärlden”.

– De vill bannlysa bilar från städerna, de vill tvinga alla att ta tåget och åka kanalbåtar, det är som om de har blivit fördunklade av den viktorianska ingenjörskonsten, sade han till tidningen.

Översatt från engelska

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024