loadingKan mer i nian än i åttan? Gäller inte alla. Bilden är arrangerad. Foto: Jessica Gow/TT
Kan mer i nian än i åttan? Gäller inte alla. Bilden är arrangerad. Foto: Jessica Gow/TT
Inrikes

Efter ett år: Svaga skolresultat blev ännu svagare

Anna Lena Wallström/TT

Alla elever får lika stor chans att öka sina kunskaper under ett år. Eller? En ny studie visar att vissa elever ligger kvar på samma kunskapsnivå i årskurs 9 som de gjorde i årskurs 8 – eller till och med försämrar sina resultat.

– Resultatet är anmärkningsvärt och sätter väl fingret på vikten av stöd i tid till de elever som har sämre förutsättningar, säger Skolverkets projektledare Maria Axelsson.

I fjol visade den internationella studien Timss att svenska fjärde- och åttondeklassare gjort ett lyft i matematik de senaste åren, och i vart fall inte försämrat resultaten i naturvetenskap.

Nu har samma grupp elever följts upp i årskurs 5 och 9, i syfte att visa hur mycket eleverna utvecklas i ämnena på ett år. Resultaten visar på en generell förbättring – men inte för alla.

Ökat gap

I både matematik och naturvetenskap har de lägst presterande eleverna nämligen backat, och får ett sämre resultat i årskurs 9 än vad de hade i årskurs 8. Därmed ökar gapet mellan hög- och lågpresterande.

Timss 2023 kunde slå fast att det fortfarande är elever från välutbildade hem som klarar sig bäst. Uppföljningen visar att den sociala bakgrunden ger utslag på bara ett läsår. Medan de välutbildades barn klättrar kunskapsmässigt mellan årskurs 8 och årskurs 9, syns inte någon förbättring alls bland elever från mindre gynnade hemförhållanden, varken i matematik eller i naturvetenskap.

Många faktorer

Det är många faktorer som samverkar, konstaterar Maria Axelsson: inställning till ämnena, självförtroende och mående.

– Vi vet att elever från mindre gynnsamma hemförhållanden oftare mår sämre, eller blir mobbade. Så ska det inte vara! Det är viktigt att alla – oavsett bakgrund – lär sig, säger hon.

Skolverkets slutsats är att det fortsatt krävs insatser för att alla elever ska ges samma chans att klara skolan.

– Det är uppenbart att det är nödvändigt med tanke på hur resultatutvecklingen ser ut. Därför måste rektorer, skolhuvudmän och stat se till att erfarna, skickliga lärare attraheras till de skolor där de behövs mest, säger Maria Axelsson.

Timss

Timss: Trends in International Mathematics and Science Study.

Undersöker fjärde- och åttondeklassares kunskaper i matematik och naturkunskap. Genomförs vart fjärde år, senast 2023 (men resultat publicerade 2024).

I den nya Timss-undersökningen har eleverna som testades 2023 följts upp ett år senare. Uppföljningen är den första som görs.

Få länder (totalt åtta andra, inget annat nordiskt land) deltog i studien och därför finns inget relevant internationellt genomsnitt.

Ansvarig: forskningsorganisationen The International Association för the Evaluation of Educational Achievement (IEA). Skolverket ansvarar för det svenska genomförandet.

Källa: Skolverket

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingKan mer i nian än i åttan? Gäller inte alla. Bilden är arrangerad. Foto: Jessica Gow/TT
Kan mer i nian än i åttan? Gäller inte alla. Bilden är arrangerad. Foto: Jessica Gow/TT
Inrikes

Efter ett år: Svaga skolresultat blev ännu svagare

Anna Lena Wallström/TT

Alla elever får lika stor chans att öka sina kunskaper under ett år. Eller? En ny studie visar att vissa elever ligger kvar på samma kunskapsnivå i årskurs 9 som de gjorde i årskurs 8 – eller till och med försämrar sina resultat.

– Resultatet är anmärkningsvärt och sätter väl fingret på vikten av stöd i tid till de elever som har sämre förutsättningar, säger Skolverkets projektledare Maria Axelsson.

I fjol visade den internationella studien Timss att svenska fjärde- och åttondeklassare gjort ett lyft i matematik de senaste åren, och i vart fall inte försämrat resultaten i naturvetenskap.

Nu har samma grupp elever följts upp i årskurs 5 och 9, i syfte att visa hur mycket eleverna utvecklas i ämnena på ett år. Resultaten visar på en generell förbättring – men inte för alla.

Ökat gap

I både matematik och naturvetenskap har de lägst presterande eleverna nämligen backat, och får ett sämre resultat i årskurs 9 än vad de hade i årskurs 8. Därmed ökar gapet mellan hög- och lågpresterande.

Timss 2023 kunde slå fast att det fortfarande är elever från välutbildade hem som klarar sig bäst. Uppföljningen visar att den sociala bakgrunden ger utslag på bara ett läsår. Medan de välutbildades barn klättrar kunskapsmässigt mellan årskurs 8 och årskurs 9, syns inte någon förbättring alls bland elever från mindre gynnade hemförhållanden, varken i matematik eller i naturvetenskap.

Många faktorer

Det är många faktorer som samverkar, konstaterar Maria Axelsson: inställning till ämnena, självförtroende och mående.

– Vi vet att elever från mindre gynnsamma hemförhållanden oftare mår sämre, eller blir mobbade. Så ska det inte vara! Det är viktigt att alla – oavsett bakgrund – lär sig, säger hon.

Skolverkets slutsats är att det fortsatt krävs insatser för att alla elever ska ges samma chans att klara skolan.

– Det är uppenbart att det är nödvändigt med tanke på hur resultatutvecklingen ser ut. Därför måste rektorer, skolhuvudmän och stat se till att erfarna, skickliga lärare attraheras till de skolor där de behövs mest, säger Maria Axelsson.

Timss

Timss: Trends in International Mathematics and Science Study.

Undersöker fjärde- och åttondeklassares kunskaper i matematik och naturkunskap. Genomförs vart fjärde år, senast 2023 (men resultat publicerade 2024).

I den nya Timss-undersökningen har eleverna som testades 2023 följts upp ett år senare. Uppföljningen är den första som görs.

Få länder (totalt åtta andra, inget annat nordiskt land) deltog i studien och därför finns inget relevant internationellt genomsnitt.

Ansvarig: forskningsorganisationen The International Association för the Evaluation of Educational Achievement (IEA). Skolverket ansvarar för det svenska genomförandet.

Källa: Skolverket

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025