Att producera bränslet e-metanol från infångad koldioxid och vätgas är företaget Liquid Winds stora mål. Metoden bygger på CCU, Carbon Capture and Utilisation, och elektrolys. Till skillnad från CCS tar man här vara på koldioxiden.
Man kan principiellt se en fördel med att göra bränsle av infångad koldioxid i kombination med vätgas som produceras genom elektrolys av vatten med fossilfri el, jämfört med att skicka ner den i jordskorpan som CCS-anläggningar gör. Men det kommer med en väsentligt mycket högre kostnad än traditionellt bränsle, varför det ännu inte har kunnat realiseras som en kommersiell produktion i Sverige.
Det svenska företaget Liquid Wind har ambitionen att skapa ett tiotal relativt stora anläggningar för sådan tillverkning i Sverige, genom att sälja sin produktionsprincip och projektering till andra företag som bygger och driver anläggningarna. Företaget har byggt en utvecklingshub i Danmark, Design & Performance Centre (DPC), tillsammans med Alfa Laval, Carbon Clean, Siemens Energy och Topsoe för att gemensamt kunna ”förnya, förbättra och påskynda utbyggnaden av eFuel anläggningar”. Ambitionen är att skapa ett skalbart koncept som utnyttjar de olika parternas tekniska kunnande, och som kan leverera ”kostnadseffektiva, byggklara anläggningar som är snabba att tillverka, transportera, konstruera och driftsätta”.











