loadingEn ny studie visar att det råder stora brister i cybersäkerheten hos bilverkstäderna och att din bil riskerar att bli hackad. Foto: Bilbo Lantto
En ny studie visar att det råder stora brister i cybersäkerheten hos bilverkstäderna och att din bil riskerar att bli hackad. Foto: Bilbo Lantto
Inrikes

Din bil kan bli hackad på verkstaden

Lotta Svedin

Moderna bilar, oavsett om de drivs med bensin eller batteri, är i själva verket uppkopplade, avancerade rullande datorer. Man tänker kanske inte så mycket på det utan förundras över allt som bilen kan göra. Den tycks leva sitt eget liv och göra saker helt på eget bevåg. Men det finns en osynlig risk.

Dagens bilar är säkra och bekväma men det finns också flera risker med datoriserade bilar. En är att man som förare tillåter sig att slappna av mer och litar på att bilen har full koll. En annan risk som forskare vid Högskolan i Skövde har tittat på är risken att bilen blir hackad när den är på verkstad.

– En mycket stor del av fordonsparken kan i praktiken vara vidöppen för angrepp, eller redan vara hackad, säger Marcus Nohlberg, docent i cybersäkerhet vid Högskolan i Skövde, i ett pressmeddelande.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingEn ny studie visar att det råder stora brister i cybersäkerheten hos bilverkstäderna och att din bil riskerar att bli hackad. Foto: Bilbo Lantto
En ny studie visar att det råder stora brister i cybersäkerheten hos bilverkstäderna och att din bil riskerar att bli hackad. Foto: Bilbo Lantto
Inrikes

Din bil kan bli hackad på verkstaden

Lotta Svedin

Moderna bilar, oavsett om de drivs med bensin eller batteri, är i själva verket uppkopplade, avancerade rullande datorer. Man tänker kanske inte så mycket på det utan förundras över allt som bilen kan göra. Den tycks leva sitt eget liv och göra saker helt på eget bevåg. Men det finns en osynlig risk.

Dagens bilar är säkra och bekväma men det finns också flera risker med datoriserade bilar. En är att man som förare tillåter sig att slappna av mer och litar på att bilen har full koll. En annan risk som forskare vid Högskolan i Skövde har tittat på är risken att bilen blir hackad när den är på verkstad.

– En mycket stor del av fordonsparken kan i praktiken vara vidöppen för angrepp, eller redan vara hackad, säger Marcus Nohlberg, docent i cybersäkerhet vid Högskolan i Skövde, i ett pressmeddelande.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024