De går i skola i köksträdgården
I trädgården lär sig barnen bland annat om plantering, fortplantningen och bärkraftig trädgårdsskötsel, samt att de har roligt i processen. (Foto: Simon Griffiths)


Vad är det viktigaste du lärde dig i skolan? Läsning, skrivning och räkning kanske du svarar. Men fråga Ann Masters, en specialutbildad lärare vid Burwood Heigths grundskola i Australien och hon svarar ”mat”.

– Att få lära sig om mat – bra mat – som odlats och tillagats på skolan av barn i tredje och fjärde klass, säger Masters.

Masters entusiasm för mat är ett resultat av Stephanie Alexanders köksträdgårdsprogram som genomförs på skolan. Programmet ger eleverna en möjlighet att med händerna få lära sig hur man sår och skördar sin egen mat i trädgården och förbereder måltider.

Masters har sett glädjen som eleverna utstrålar när de gräver och planterar, förbereder och tillagar de råvaror de skördat och sedan utbyter erfarenheter. Därefter äter eleverna maten tillsammans. Det sker en förvandling med många barn, som märks tydligt.

– Alla uppför sig bra, berättar hon.

Eleverna har en lektion i veckan som ägnas åt trädgården och då får de lära sig om jord, kompostering och de ekologiska principerna, vilka växter som trivs med varandra och hur man använder äggskal istället för syntetiska gödningsmedel, planterar frön, fortplantningen, groddar, med mera. De får också lära sig om hållbar trädgårdsskötsel, de skördar och hittar maskar och sniglar. Arbetet kräver att barnen kavlar upp ärmarna och blir smutsiga – någonting de älskar att göra.

Trädgården är verkligen en trivsam plats och skapades ursprungligen för att ge barnen en plats där de kunde njuta av omgivningen under lunchrasten. Detta ger barnen en chans att få lära sig om matens första stadium, hur den växer och hur man sköter den.

Efter att ha tillbringat tid i trädgården lär sig barnen hur man tar hand om maten i köket. På skolan arbetar barnen i små grupper. Varje grupp förbereder en rätt, som sedan delas med de övriga i klassen. Barnen är under ständig uppsikt, då säkerheten är viktig eftersom barnen arbetar med köksknivar och vid varma plattor.


I köket lär sig barnen hur man tillagar maträtter som spenat- och ricottacrepes genom att använda livsmedel som vuxit i deras egen trädgård. (Foto: Simon Griffiths)

I köket lär sig barnen hur man tillagar maträtter som spenat- och ricottacrepes genom att använda livsmedel som vuxit i deras egen trädgård. (Foto: Simon Griffiths)

Barnen måste ta av sig jackorna, kavla upp ärmarna, tvätta händer och ansikte och ta på sig sina förkläden innan de börjar hacka och röra. De dukar sitt eget bord, har ett bra bordskick och njuter av maten som de har tillagat. Vid bordet finns det utrymme för dem att berätta om de fyra maträtterna som de har tillagat. Eleverna måste också städa upp efter sig innan lektionen är slut.

Menyerna på skolan bestäms varannan vecka och överensstämmer med skolans läroplan. Masters berättar att man undervisar i franska på skolan, så på Frankrikes nationaldag bestod menyn av franska maträtter, såsom spenat- och ricottacrepes och quiche Lorraine.

Under varje lektion är klassläraren närvarande och kan sedan ta med sig det som eleverna lärt sig tillbaka till klassrummet för att arbeta vidare på från andra vinklar. Tillsammans med trädgården och köket har klassläraren möjlighet att observera dynamiken i hur barn lär sig i olika miljöer. Matlagning och trädgårdsskötsel involverar också matematik och vetenskap.

Fakta om programmet

Burwood Heights Primary School i Victoria är en av de skolor som har börjat med det regeringsstödda programmet under banderollen ”Go for Life”. Tjugofyra skolor fick dela på tjugo stipendier.

Pengarna går direkt till skolan för att hjälpa dem etablera ett kök och en trädgård, så att de kan utföra programmet.

Stephanie Alexanders köksträdgårdsprogram är ett stöd för skolorna, så att de kan skaffa sig viss köksutrustning och fruktträd gratis och de får rabatt på övrig utrustning. Programmet drivs med hjälp av volontärer och stöd från samhället.

Barry säger att 2009 kommer 47 skolor att delta i programmet, inkluderat de tre ursprungliga skolorna som etablerades innan samarbetet med regeringen.