D-vitamin kan hjälpa mot vinterdeppighet
Omega-3 fettsyror i fiskolja har visat sig förbättra hjärnfunktionen, minnet, immunförsvaret och allergier. (Foto: Epoch Times/Pirjo Svensson)


Just nu är vi inne i den period av året då kortare dagar ger oss för lite solljus. En viktig funktion hos solstrålarna är att de påverkar kroppens produktion av D-vitamin. Under vinterhalvåret finns det alltså risk att vi tillgodogör oss för låga halter av D-vitamin. Så vad kan man göra för att upprätthålla en god nivå av detta näringsämne vid den här tiden på året?

Förutom solljuset är kosten en stor D-vitaminkälla. Torskleverolja innehåller till exempel mycket D-vitamin. I mer än hundra år har det därför rekommenderats på grund av dess förmåga att avvärja rakitis (engelska sjukan) och lindra stela och knakande leder.

Tillförsel av D-vitamin kan ha en viktig betydelse för både kroppen och hjärnan. Det finns till exempel bevis från både provrörs- och djurexperiment som visar att D-vitamin kan minska risken för utveckling och spridning av cancertumörer. D-vitamin är också avgörande för benhälsan och verkar hjälpa till att skydda kroppen mot multipel skleros (MS).

Några studier tyder på att brist på D-vitamin kan spela en roll i de höst- och vinterdepressioner som tynger mångas sinnen. I en studie påvisades att bara fem dagars behandling med D-vitamin i en dos av 400 eller 800 IU (internationella enheter) per dag förbättrade vinterdepressionen [1]. Ytterligare bevis för D-vitaminets förmåga att lindra vinterdepression kommer från studier i vilka individer behandlades antingen med 600 eller 4 000 IU av D-vitamin varje dag i åtminstone sex månader. Båda doserna av D-vitamin ledde till förbättringar i deltagarnas sinnesstämning och allmänna välmående, där de med den högre dosen av D-vitamin hade den gynnsammaste effekten [2].

Torskleverolja är precis som andra fiskoljor också rik på omega-3-fettsyror. Dessa finns i två former: dokosahexaensyra (DHA) och eikosapentaensyra (EPA). En hög konsumtion av dessa fettsyror har kopplats ihop med en minskad risk för hjärt- och blodkärlssjukdomar såsom hjärtinfarkt och stroke (slaganfall). Omega-3-fettsyror har en naturlig inflammationsdämpande effekt på kroppen, vilket till viss del förklarar varför torskleverolja kan lindra tillstånd som artros, ledinflammation och ledgångsreumatism. Och precis som D-vitamin är dessa fettsyror gynnsamma för hjärnan. DHA-syran verkar vara viktig för hjärnans struktur medan EPA verkar ha en viktigare roll i dess dagliga verksamhet. Omega-3-fettsyror har visat goda effekter i behandling och förebyggande av många mentala sjukdomar däribland depression och demens.

För att nå goda nivåer av D-vitamin och Omega-3-fettsyror från torskleverolja behöver man ta 1-2 teskedar om dagen under vintern. Lyckligtvis kan de som inte gillar smaken av fiskolja numera köpa varianter med till exempel fruktsmak. I Sverige finns fiskolja även i form av kapslar. Viktigt att notera är dock att i Sverige innehåller inte alla fiskoljor D- vitamin.  Alternativt kan man inta kosttillskott med vitamin D och linfröolja för den som vill ha i sig mycket omega-3 fettsyror.

Fakta om fiskolja:

• Torskleverolja utvinns ur torskens lever precis som namnet antyder. Torsken lagrar nämligen sin omega-3 i levern, till skillnad från feta fiskar där omega-3 fettsyrorna finns i köttet. Oljan innehåller fettsyrorna EPA och DHA samt vitamin A och D. Torskleverolja har i många studier påvisat goda hälsoeffekter, men det finns också experter som avråder från konsumtion av denna olja. Detta för att ett högt intag kan leda till vitaminförgiftning då oljan innehåller mycket vitamin A.
• Föroreningar i fiskolja: Det kan finnas spår av olika miljöföroreningar i fiskolja som PCB, dioxiner och tungmetaller. För de fiskoljor som är godkända naturläkemedel i Sverige finns gränsvärden uppsatta av Läkemedelsverket.
• Biverkingar: Det finns inte mycket biverkningar rapporterade. Det finns en risk för ökad blödningstid och man bör därför först rådgöra med sin läkare om man tar blodförtunnande medel. Fiskolja som inte är stabil kan också höja blodsockret.
Källa: www.fiskolja.se

Källor:

1. Lansdowne AT, et al Vitamin D3 enhances mood in healthy subjects
during winter. Psychopharmacology (Berl). 1998; 135(4): 319-23.

2. Vieth R, et al. Randomized comparison of the effects of the vitamin
D3 adequate intake versus 100 mcg (4000 IU) per day on biochemical
responses and the wellbeing of patients. Nutrition Journal 2004; 3:8
http://www.nutritionj.com/content/3/1/8

Dr. John Briffa är läkare med praktik i London, författare och hälsoskribent med intresse i närings- och naturmedicin.
Dr. Briffas hemsida: (http://www.drbriffa.com/)

Översatt från: http://www.theepochtimes.com/news/6-12-4/48790.html

Översättning: Tony Lingefors
Kompletterande rapportering: Pirjo Svensson Epoch Times Sverige