loading”Bilen är min – och flickan också.”
Det är Per Anders Ygberg, legendarisk Porsche-säljare i Stockholm, som i en intervju med Porsche Newsroom yttrar orden när han tittar på denna bild som föreställer hans fru Karin och parets Porsche i reklamsammanhang för det tyska bilföretaget. Foto: Porsche Musuem
”Bilen är min – och flickan också.” Det är Per Anders Ygberg, legendarisk Porsche-säljare i Stockholm, som i en intervju med Porsche Newsroom yttrar orden när han tittar på denna bild som föreställer hans fru Karin och parets Porsche i reklamsammanhang för det tyska bilföretaget. Foto: Porsche Musuem
Weekend vecka 36

Come Fly With Me!

Weekend-redaktionen

Svenska Porsche fyller i år 75 år. Följ med oss på en åktur längs memory lane, självklart i den snabbaste filen. Fasten your seat belt!

När man nämner namnet Porsche så tänker nog gemene man på eleganta sportbilar, teknisk perfektion och ett varumärke som har kommit att symbolisera både fart och exklusivitet. Är man Porsche-fantast så slänger man sig gärna med ett och samma namn: ”Ferry”. Man kan nästan få det att låta som att man talar om en kär gammal familjemedlem som man ska träffa i helgen över en kopp kaffe och hembakat kaffebröd. Apropå kaffe: Under lång tid betraktade Porsche mugghållaren som ett otyg. I Stuttgart fanns en ganska enkel filosofi: En riktig förare har båda händerna på ratten, inte en latte i ena handen och en croissant i den andra. Kaffekoppen fick stanna på caféet, i bilen skulle man fokusera på kurvor, inte på cappuccino.

Det här gjorde att Porsche under decennier vägrade sätta dit det som i USA betraktades som en självklar standard: en enkel hållare för take away-muggen. Tyskarna såg det som ett hån mot allt de stod för – ”Det här är en 911, ingen picknickkorg!"

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loading”Bilen är min – och flickan också.”
Det är Per Anders Ygberg, legendarisk Porsche-säljare i Stockholm, som i en intervju med Porsche Newsroom yttrar orden när han tittar på denna bild som föreställer hans fru Karin och parets Porsche i reklamsammanhang för det tyska bilföretaget. Foto: Porsche Musuem
”Bilen är min – och flickan också.” Det är Per Anders Ygberg, legendarisk Porsche-säljare i Stockholm, som i en intervju med Porsche Newsroom yttrar orden när han tittar på denna bild som föreställer hans fru Karin och parets Porsche i reklamsammanhang för det tyska bilföretaget. Foto: Porsche Musuem
Weekend vecka 36

Come Fly With Me!

Weekend-redaktionen

Svenska Porsche fyller i år 75 år. Följ med oss på en åktur längs memory lane, självklart i den snabbaste filen. Fasten your seat belt!

När man nämner namnet Porsche så tänker nog gemene man på eleganta sportbilar, teknisk perfektion och ett varumärke som har kommit att symbolisera både fart och exklusivitet. Är man Porsche-fantast så slänger man sig gärna med ett och samma namn: ”Ferry”. Man kan nästan få det att låta som att man talar om en kär gammal familjemedlem som man ska träffa i helgen över en kopp kaffe och hembakat kaffebröd. Apropå kaffe: Under lång tid betraktade Porsche mugghållaren som ett otyg. I Stuttgart fanns en ganska enkel filosofi: En riktig förare har båda händerna på ratten, inte en latte i ena handen och en croissant i den andra. Kaffekoppen fick stanna på caféet, i bilen skulle man fokusera på kurvor, inte på cappuccino.

Det här gjorde att Porsche under decennier vägrade sätta dit det som i USA betraktades som en självklar standard: en enkel hållare för take away-muggen. Tyskarna såg det som ett hån mot allt de stod för – ”Det här är en 911, ingen picknickkorg!"

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025