Nya Zeeland – Chokladtillverkaren Cadbury har lyssnat på sina kunders missnöje och återgått till att tillverka chokladkakor efter det gamla receptet.
Tidigare i år bytte den välkända chokladtillverkaren ut en del av kakaosmöret i sin choklad mot palmolja, som företaget hävdade kom från certifierade och hållbara källor.
Men miljöaktivister hävdade att Cadbury faktiskt medverkade till en ökad palmoljeproduktion på plantagerna, vilken har lett till omfattande förstörelse av regnskog i Indonesien, Borneo och Malaysia.
Greenpeace har rapporterat att följderna av dräneringen och torvbränningen har förstört den biologiska mångfalden i regionen och att orangutanger, som är en art i fara, hotas av utrotning.
Å andra sidan blev inte heller chokladälskarna imponerade av den nya produkten som inte bara hade ny smak och konsistens, chokladkakan hade även minskat i vikt.
Cadbury har fått hundratals brev och e-postmeddelanden från konsumenter som berättar att de inte gillar det nya receptet.
– När vi ändrade receptet trodde vi verkligen att vi tagit rätt beslut och av rätt anledning, men det blev fel sade Matthew Oldham, Cadbury’s verkställande direktör i ett pressmeddelande.
-Nu försöker vi ställa allt till rätta så fort som möjligt och hoppas att Nya Zeeländarna förlåter oss.
– Det är kvaliteten på Cadburys mjölkchoklad som har gjort det till ett av Nya Zeelands mest betrodda varumärken i många år. Att ändra receptet var att sätta det förtroendet på spel och jag är hemskt ledsen för det.
Sue Kedgley, miljöpartiets parlamentsledamot, säger att Cadbury’s beslut att ta bort palmolja från sin choklad visade hur konsumentmakt kan uppmuntra tillverkarna att införliva etisk praxis i sin verksamhet.
-Jag är mycket glad över att de har lyssnat på konsumenterna och jag hoppas att andra företag kommer att följa efter.
– Men till slut kommer vi att behöva innehållsdeklarera varorna bättre så att konsumenterna kan se vilka produkter som innehåller palmolja och vilka som inte gör det.
För närvarande står det att de innehåller vegetabilisk olja på innehållsdeklarationen.
– Det visar också att allt fler konsumenter faktiskt bryr sig om hur varan har producerats och vad som finns i den.
-Konsumenterna blir allt mer medvetna om etiska frågor, säger Kedgley
Översatt från engelska: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/21179/