Bra hållning underlättar arbetet
Sitt rak i ryggen! (Foton: Dayin Chen/The Epoch Times)


De flesta av oss har arbeten som kräver många timmar framför datorn. På grund av den nuvarande situationen i samhället är det viktigt att schemalägga våra fysiska aktiviteter. Den som misslyckas kan komma att tillhöra ”de stillasittande”.

Före den teknologiska utvecklingen av idag så var det lätt att vara aktiv eftersom livet krävde fysisk aktivitet av oss. I dag är det lättare att leva ett liv där man knappt lämnar sin stol.

Att sitta många timmar belastar korsryggen och försvagar sätesregionen (kan du känna att den expanderar när du sitter?), gör bröstkorgen spänd, likaså axlarna och framsidan av höfterna och tvingar huvudet framåt och axlarna att bli nedsjunkna! 

I takt med den teknologiska utvecklingen har folk i den nordamerikanska kulturen lagt mer tonvikt på intellektet (och bankboken) och mindre på fysiskt välbefinnande och sättet vi för oss själva. Under 50-och 60-talet var det mest idrottande män som gick till gym, men även kvinnor visste på den tiden hur de skulle föra sig och för att se eleganta ut.

Jag blev glatt överraskad, faktiskt nästan chockad, när jag erbjöd min mormor några tips för hennes kropp eftersom hon klagade över kronisk ryggvärk. Hon är i åttiofemårsåldern och lever ett ganska stillasittande liv. Om hon skulle falla omkull, vilket hon också har gjort, har hon inte styrkan att resa sig upp. Om du bad henne att sitta på golvet eller på en pall så skulle hon vägra av rädsla att inte komma upp.

Men när jag lärde henne att stå rakt och resligt klarade hon genast det. Trots svaga ben och muskler mindes hennes kropp hur den ska stå med god hållning. Detta tar mig ofta veckor att lära klienter i 20-, 30- och 40-års åldern. De måste lära sig hur de ska korrigera sin hållning, trots regelbunden motion och fysisk styrka. Jag gissar att det beror på att det inte lagts någon tonvikt på hållningen under de senaste årtiondena.

När vi har dålig hållning blir muskelstrukturen obalanserad. Det medför svårigheter att utföra dagliga arbetsuppgifter korrekt, vilket leder till mycket smärta. Närmare åttio procent av alla vuxna har rapporterat värk i ländryggen och mellan åttio- och hundratusen knäskador rapporteras årligen i USA. Sjuttio procent av dessa orsakades av misstag under regelbundna dagliga aktiviteter (som gång i trappor eller promenad på en hal trottoar).

I det forna Kina lärde sig människor att ägna uppmärksamhet åt sin hållning samt reglera andningen och sitt mentala tillstånd innan de började arbeta, oavsett om det var inom konst, skrivande, medicin eller hushållsarbete. Även om samhället är annorlunda idag, kan vi börja med att motverka de skadliga effekterna av ständigt sittande och att vara ihopsjunken genom att ta korta pauser (även så korta som 30 sekunder) under arbetsdagen.

Övningar att utföra under 30-sekunders pauser:

1. Stå upp och räta huvudet, justera axlarna över höfterna och höfterna över fotlederna. Använd tjugo procent av din kraft till att dra naveln mot din ryggrad.

2. Andas in och andas ut långsamt.

3. Sträck framsidan av dina lår genom att fatta tag bakom fotleden och håll denna sträckning under några andetag.

4. Böj dig i sidled genom att sträcka ut midjan.

5. Knäpp händerna bakom ryggen och sträck bröstet, böj dig framåt för att sträcka baksidan av benen.

Gör detta en gång i timmen och notera om du känner dig annorlunda i slutet av dagen!

Tysan Lerner är en certifierad personlig tränare och lärare i Pilates och yoga.

Översatt från: http://en.epochtimes.com/news/8-4-11/69008.html


Strecha kroppen genom att böja dig åt sidorna.

Strecha kroppen genom att böja dig åt sidorna.


Stretcha baksidan av benen.

Stretcha baksidan av benen.


Stretcha framsidan av låret.

Stretcha framsidan av låret.