Att radera internetkommentarer har blivit Kinas senaste snabba sätt att bli rik. En del internetportaler erbjuder sina egna så kallade PR-företag, som tar betalt för att ta bort generande poster på internet. En skandal nyligen som involverade japanska porrstjärnor har drivit upp priserna på att ta bort innehåll på nätet.
Det var i maj som det japanska företaget Shimadzu och deras representanter i Peking, HED Group, ska ha vunnit en upphandling hos det Sichuanbaserade företaget PetroChina genom att ha mutat företagets företrädare och en underleverantör med en resa till Japan där de blev underhållna av japanska porrstjärnor. Skandalen fick mycket stor spridning på nätet.
En källa sade till Epoch Times att PetroChinas utredare fått reda på att korruptionen inom branschen i Sichuan var värre än folk trodde. Eftersom det involverade högt uppsatta personer i PetroChinas ledning med ännu mäktigare kontakter hade man varit tvungen att stoppa utredningen. PetroChina har i stället betalat för att få alla internetkommentarer om skandalen borttagna.
Enligt vad Epoch Times erfar så har PetroChina hittills betalat 37 miljarder yuan, lika mycket som hela projektet som upphandlingen var en del av var värt, och att summan beräknas växa till 50 miljarder yuan innan man fått bort alla posterna. Enligt uppgift är personer inblandade som är betydligt högre uppsatta än PetroChinas VD. Skandalen når den kinesiska politikens topp.
Den kinesiskspråkiga men utlandsbaserade sajten Boxun rapporterade att en hög chef på ett populärt PR-företag med internetinriktning sade att internetforum och bloggsajter huvudsakligen tjänar sina pengar på att ta bort poster, inte på reklam.
”Att ta bort internetkommentarer är så lukrativt just nu att många sajter som har förlorat pengar de senaste åren nu har blivit lönsamma på bara en månads tid,” sade han, och tillade att detta plötsliga uppsving i lönsamheten beror på PetroChinas porrskandal.
Liu Hu, som är reporter på Guangzhoubaserade New Express Daily, skrev på sin mikroblogg på Sina Weibo den 14 oktober: ”En guldgruveägare i Shaanxiprovinsen skickade mig ett meddelande. Han bad mig att radera en av mina bloggposter och alla de relaterade artiklarna, eftersom den hade blivit ett problem för vissa högt uppsatta personer. För detta skulle jag få bra betalt, närmare bestämt lika mycket pengar som på den bifogade bilden. Mina vänner, borde jag ta bort posten eller inte?”
Bilden visade en hög med pengar, omkring 300 000 yuan (ungefär lika mycket i svenska kronor).
Den problematiska posten låg på sohu.com och handlade Wang Erxiao från Fugu i Shaanxiprovinsen, som drev en kolgruva med en före detta politisk tjänsteman. Wang ägde en tredjedel av gruvan. De hade en utdragen ägardispyt och Wang förlorade i samtliga instanser. Då fabricerade Wang ett ”brev från folket” och lyckades få en lokal politisk tjänsteman att blanda in partiets disciplininspektion, som hjälpte Wang att få äganderätt till gruvan. Tjänstemän från disciplininspektionen skulle enligt Lius bloggpost vara delägare i gruvan.
Lius Weibo-post fick mycket uppmärksamhet. Fu Liang, en kommunikationsanalytiker från Peking skrev: ”Låt oss leta rätt på den här värdefulla posten och posta om den, så kan vi alla bli rika.” Många andra kom med liknande kommentarer.
På grund av den snabba utvecklingen på internet håller borttagande av negativt material från olika sajter, såsom bloggar, ljud- och videodelningssajter, chattrum och wikis på att bli en egen bransch. Vissa företag som tar bort poster erbjuder ”livstidsgaranti” på borttaget material, enligt en artikel i Southern Metropolis Daily den 6 augusti.
Tidningen skrev att ett företag erbjuder långsam respektive snabb borttagning. Långsam borttagning tar mellan en och tre arbetsdagar och kostar 1 200 yuan per post för företag och 800 för privatpersoner. Snabb borttagning går på några minuter och kostar omkring 2 500 yuan per post.
Enligt artikeln är portaler som sina.com och tianya.cn dyrare än andra plattformar. Vanligen kostar det i genomsnitt 2 500 till 3 800 yuan att ta bort en post. Somliga tar dock över 10 000 yuan per post. En erfaren ”yrkesman” på området sade till Southern Metropolis Daily att priset mestadels beror på vad det är för typ av sajt och hur populär posten har blivit.
Översatt från engelska