Blåbär skyddar mot tarmsjukdomar
Att blåbär kryllar av antioxidanter och vitaminer är känt sedan tidigare. Nu visar ny forskning att även blåbärens fibrer är viktiga och kan lindra och förebygga tarminflammationer. (Foto: Ermal Meta/ AFP)


Blåbär är inte bara underbart goda och toppstjärnorna bland hälsosamma livsmedel. Om sommaren kan vi även plocka dem gratis i naturens eget skafferi. Nu visar ny forskning att bären dessutom kan skydda mot tarmsjukdomar.

Att blåbär har gott om antioxidanter och vitaminer är känt sedan tidigare. Nu har forskare vid Lunds Tekniska Högskola sett att även blåbärens fibrer är viktiga och kan lindra och förebygga tarminflammationer. Effekten förstärks ytterligare om blåbären äts tillsammans med probiotika, hälsobefrämjande bakterier.

Forskarna ville undersöka om olika typer av kostfibrer och hälsofrämjande bakterier, så kallade probiotiska bakterier såsom laktobaciller och bifidobakterier, kan lindra och skydda mot Ulcerös kolit och tjocktarmscancer.

– Men ny kunskap om detta område är även intressant för dem som inte tror sig löpa risk för att drabbas av några tarmsjukdomar. På senare år har forskarvärlden nämligen fått upp ögonen för att vår hälsa i hög grad styrs av vad som händer i vår tarm, förklarar Camilla Bränning, doktor i industriell näringslära och Åsa Håkansson, doktorand i livsmedelshygien vid avdelningen för industriell näringslära, i ett pressmeddelande.

För att komma fram till vad som fungerade bäst så testade forskarna olika slags dieter av blåbärsskal, rågkli och havrekli med eller utan en blandning av probiotiska bakterier. Man kom fram till att blåbärens skyddande effekt förstärktes om de åts tillsammans med probiotika.

– Probiotikan visade sig ha skyddande effekt på levern, ett organ som ofta påverkas negativt av tarminflammationer, förklarar Åsa Håkansson.

Ämnet polyfenoler som har en antomikrobiell (mikroorganismdödande/hämmande effekt) och antioxidativ (cellskyddande) effekt finns rikligt i blåbären. Tillsammans med probiotika minskade inflammationsdrivande bakterier i tarmen medan mängden hälsofrämjande laktobaciller ökade.

Man upptäckte också att om blåbären åts tillsammans med probiotikan ökade halten av smörsyra och propionsyra i blodet. Det är två ämnen som bildas när fibrer bryts ner och som är viktig energi för tarmcellerna och påverkar immunförsvaret positivt. Absorptionen av syrorna tycktes underlätta av probiotikan.

– En ytterligare förklaring till blåbärens extremt positiva effekt kan vara att bärens fibrer inte bryts ner i så stor grad i grovtarmen utan bildar en stor bulk i grovtarmen. Det innebär att inflammationsframkallande ämnen inte kommer i kontakt med tarmslemhinnan utan bäddas in i fibrerna istället. Därefter åker dessa ämnen ut med avföringen, förklarar Camilla Bränning.

Rågkli bröts ner längre ner i grovtarmen, på samma ställe där Ulcerös kolit och tjocktarmscancer ofta uppkommer, och att rågkliet där gav rikligt med smörsyra och propionsyra. Fibrerna i havrekliet bröts däremot ner tidigare i tarmen. Överlägsnast var blåbärens positiva effekt jämfört med såväl rågkli som havrekli.

Man uppskattar att 15-20 procent av alla svenskar lider av magsmärtor, diarré eller hård mage, besvär till följd av tarmsjukdomar och mer odefinierbara tarmproblem. Ulcerös kolit är en av de inflammatoriska tarmsjukdomarna. Den kan leda till tarmcancer och drabbar cirka 1000 personer per år.