Inrikes

Bilar kan övervakas digitalt – polisen har stängt av EU:s system

Glenn Mattsing
Glenn Mattsing
loadingNya bilar ska enligt EU:s lagstiftning vara uppkopplade så att information kan inhämtas. Foto: Peter Parks/AFP via Getty Images
Nya bilar ska enligt EU:s lagstiftning vara uppkopplade så att information kan inhämtas. Foto: Peter Parks/AFP via Getty Images

Avlyssning och spårning av bilar har ökat och utgör nu en säkerhetsrisk enligt polisen som har valt att stänga av samtliga system. Alla system bortsett från det lagstadgade eCall-systemet går att koppla bort, vilket få känner till.

En modern bil är uppkopplad mot både internet och satelliter. Inuti bilen finns mikrofon och kameror som tillsammans skapar möjlighet till omfattande informationsinhämtning – vilket sker, ofta utan ägarens vetskap. Bilen kan till exempel registrera vad som sägs i bilen och vilken färdväg som är bestämd.

– Precis som att du kan avlyssna en mobil finns även möjligheter till det i bilar, då det är samma mobilnät som används, säger Mattias Bergman, vd på branschorganisationen Mobility Sweden.

EU kräver spårning i bilar

Bilar som är tillverkade efter den 31 mars 2018 måste ha ett inbyggt så kallat eCall-system. Enligt EU:s lagstiftning ska systemet automatiskt ringa 112 vid en allvarlig trafikolycka och skicka information som fordonets position, tidpunkt för olyckan och riktning. Syftet är att snabba upp räddningsinsatser och minska dödsfall i trafiken. I dagsläget bygger systemet på 2G/3G-teknik, men den 1 januari 2026 blir det obligatoriskt för nya fordonstyper att använda 4G/5G-nätet.

Utöver eCall finns flera andra inbyggda system i moderna bilar som möjliggör spårning och har förenklat bilägandet. Många bilar är i dag utrustade med GPS-baserade system som är kopplade till mobilappar, vilket gör det enkelt att lokalisera bilen på exempelvis stora parkeringsplatser. Vissa bilar erbjuder även ”find my car”-funktioner, digitala nycklar och fjärrstyrda funktioner som att låsa upp dörrar eller tuta via en smartphone. Dessa funktioner är ofta en del av tillverkarens uppkopplade tjänster och kan stängas av.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Glenn Mattsing
Glenn Mattsing
Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Inrikes

Bilar kan övervakas digitalt – polisen har stängt av EU:s system

Glenn Mattsing
Glenn Mattsing
loadingNya bilar ska enligt EU:s lagstiftning vara uppkopplade så att information kan inhämtas. Foto: Peter Parks/AFP via Getty Images
Nya bilar ska enligt EU:s lagstiftning vara uppkopplade så att information kan inhämtas. Foto: Peter Parks/AFP via Getty Images

Avlyssning och spårning av bilar har ökat och utgör nu en säkerhetsrisk enligt polisen som har valt att stänga av samtliga system. Alla system bortsett från det lagstadgade eCall-systemet går att koppla bort, vilket få känner till.

En modern bil är uppkopplad mot både internet och satelliter. Inuti bilen finns mikrofon och kameror som tillsammans skapar möjlighet till omfattande informationsinhämtning – vilket sker, ofta utan ägarens vetskap. Bilen kan till exempel registrera vad som sägs i bilen och vilken färdväg som är bestämd.

– Precis som att du kan avlyssna en mobil finns även möjligheter till det i bilar, då det är samma mobilnät som används, säger Mattias Bergman, vd på branschorganisationen Mobility Sweden.

EU kräver spårning i bilar

Bilar som är tillverkade efter den 31 mars 2018 måste ha ett inbyggt så kallat eCall-system. Enligt EU:s lagstiftning ska systemet automatiskt ringa 112 vid en allvarlig trafikolycka och skicka information som fordonets position, tidpunkt för olyckan och riktning. Syftet är att snabba upp räddningsinsatser och minska dödsfall i trafiken. I dagsläget bygger systemet på 2G/3G-teknik, men den 1 januari 2026 blir det obligatoriskt för nya fordonstyper att använda 4G/5G-nätet.

Utöver eCall finns flera andra inbyggda system i moderna bilar som möjliggör spårning och har förenklat bilägandet. Många bilar är i dag utrustade med GPS-baserade system som är kopplade till mobilappar, vilket gör det enkelt att lokalisera bilen på exempelvis stora parkeringsplatser. Vissa bilar erbjuder även ”find my car”-funktioner, digitala nycklar och fjärrstyrda funktioner som att låsa upp dörrar eller tuta via en smartphone. Dessa funktioner är ofta en del av tillverkarens uppkopplade tjänster och kan stängas av.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Glenn Mattsing
Glenn Mattsing
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025