Motor | Krönika

Bästa klippen med Perstad

Carl-Ingemar Perstad
Carl-Ingemar Perstad
loadingTestteamet hade hyrt Gelleråsen för att göra det numera världsberömda älgtestet med 25 olika bilar. Foto: CNP
Testteamet hade hyrt Gelleråsen för att göra det numera världsberömda älgtestet med 25 olika bilar. Foto: CNP

”Godkväll och välkomna till trafikstudion här i Falun.” Det är snart 50 år sedan jag läste upp den välbekanta frasen i första avsnittet av ”Trafikmagasinet” i SVT. Sedan blev det ytterligare ett antal hälsningar – programmet sändes i närmare 25 år innan kamerorna slocknade. Än i dag undrar många vilka inslag som tillhör mina favoriter, och det är inget lätt svar. Men efter mycket möda och stort besvär har jag valt ut fyra stycken.

Låt oss börja med fjärdeplatsen, och det är ett äventyr i 300 km/h på Paul Ricardbanan utanför Marseille. 1995 hade Formel 1-stallet Williams tagit fram en kolfiberkopia av familjebussen Renault Espace och, idiotiskt nog, stuvat ner sin V10:a på 800 hästkrafter. Det rörde sig alltså om en kraftigt förklädd Formel 1-racer med två sittplatser: en för den fyrfaldiga F1-världsmästaren Alain Prost och den andra för mig.

Tredjeplatsen handlar också om fart, men här rullar vi från 300 till 30 km/h. Historien börjar en septemberdag 1978 på Gelleråsen utanför Karlskoga. Vi hade hyrt banan för att göra det numera världsberömda älgtestet med 25 olika bilar. Störst uppmärksamhet fick en Skoda 120 LS. Redan i mopedfart slänger den tjeckiska bilen ut med bakvagnen, och i andra svängen viker sig bakhjulet in under karossen. Fälgen skrapar i asfalten, och sekunden senare slår testbilen runt varv efter varv.  

Carl-Ingemar Perstad
Carl-Ingemar Perstad
Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Motor | Krönika

Bästa klippen med Perstad

Carl-Ingemar Perstad
Carl-Ingemar Perstad
loadingTestteamet hade hyrt Gelleråsen för att göra det numera världsberömda älgtestet med 25 olika bilar. Foto: CNP
Testteamet hade hyrt Gelleråsen för att göra det numera världsberömda älgtestet med 25 olika bilar. Foto: CNP

”Godkväll och välkomna till trafikstudion här i Falun.” Det är snart 50 år sedan jag läste upp den välbekanta frasen i första avsnittet av ”Trafikmagasinet” i SVT. Sedan blev det ytterligare ett antal hälsningar – programmet sändes i närmare 25 år innan kamerorna slocknade. Än i dag undrar många vilka inslag som tillhör mina favoriter, och det är inget lätt svar. Men efter mycket möda och stort besvär har jag valt ut fyra stycken.

Låt oss börja med fjärdeplatsen, och det är ett äventyr i 300 km/h på Paul Ricardbanan utanför Marseille. 1995 hade Formel 1-stallet Williams tagit fram en kolfiberkopia av familjebussen Renault Espace och, idiotiskt nog, stuvat ner sin V10:a på 800 hästkrafter. Det rörde sig alltså om en kraftigt förklädd Formel 1-racer med två sittplatser: en för den fyrfaldiga F1-världsmästaren Alain Prost och den andra för mig.

Tredjeplatsen handlar också om fart, men här rullar vi från 300 till 30 km/h. Historien börjar en septemberdag 1978 på Gelleråsen utanför Karlskoga. Vi hade hyrt banan för att göra det numera världsberömda älgtestet med 25 olika bilar. Störst uppmärksamhet fick en Skoda 120 LS. Redan i mopedfart slänger den tjeckiska bilen ut med bakvagnen, och i andra svängen viker sig bakhjulet in under karossen. Fälgen skrapar i asfalten, och sekunden senare slår testbilen runt varv efter varv.  

Carl-Ingemar Perstad
Carl-Ingemar Perstad
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025