”Godkväll och välkomna till trafikstudion här i Falun.” Det är snart 50 år sedan jag läste upp den välbekanta frasen i första avsnittet av ”Trafikmagasinet” i SVT. Sedan blev det ytterligare ett antal hälsningar – programmet sändes i närmare 25 år innan kamerorna slocknade. Än i dag undrar många vilka inslag som tillhör mina favoriter, och det är inget lätt svar. Men efter mycket möda och stort besvär har jag valt ut fyra stycken.
Låt oss börja med fjärdeplatsen, och det är ett äventyr i 300 km/h på Paul Ricardbanan utanför Marseille. 1995 hade Formel 1-stallet Williams tagit fram en kolfiberkopia av familjebussen Renault Espace och, idiotiskt nog, stuvat ner sin V10:a på 800 hästkrafter. Det rörde sig alltså om en kraftigt förklädd Formel 1-racer med två sittplatser: en för den fyrfaldiga F1-världsmästaren Alain Prost och den andra för mig.
Tredjeplatsen handlar också om fart, men här rullar vi från 300 till 30 km/h. Historien börjar en septemberdag 1978 på Gelleråsen utanför Karlskoga. Vi hade hyrt banan för att göra det numera världsberömda älgtestet med 25 olika bilar. Störst uppmärksamhet fick en Skoda 120 LS. Redan i mopedfart slänger den tjeckiska bilen ut med bakvagnen, och i andra svängen viker sig bakhjulet in under karossen. Fälgen skrapar i asfalten, och sekunden senare slår testbilen runt varv efter varv.











