loadingEn svensk vätgasbil. (Foto: Eon)
En svensk vätgasbil. (Foto: Eon)
Vetenskap

Bara vattenutsläpp från vätgasbil

Barbro Plogander - Epoch Times

Med vätgas i bilarnas tankar kan vi förbättra vår miljö. I Sverige finns det en enda vätgasbil och den finns i Malmö och ingår i ett samarbete kring nya drivmedel för bilar som Malmö stad och Eon arbetar med.

– En stor del av Malmös bussar och andra fordon går på gas i dag. Bilar som går på helt ren vätgas är nästa steg, säger Anders Rubin, kommunalråd i Malmö stad i en presskommentar.

Vätgasen produceras från vindkraft och när bilen körs med vätgasen släpper den ut 100 procent vattenånga. Några fossila bränslen används alltså inte och om det inte blåser kan energi ändå lagras från vindkraften i vätgas.

Bilen är en Toyota Prius, en hybridbil med förbränningsmotor som byggts om i USA för vätgasdrift. Eftersom bilen har ett batteri som laddas under körning, kan bilen drivas helt av el vid tillfälliga stopp och låga hastigheter. Tanken räcker 15-20 mil och topphastigheten en bit under 200 km/h.

– Det känns fantastiskt att köra en bil som enbart släpper ut vatten – trots att den fungerar precis som en vanlig bil, säger Håkan Buskhe, koncernchef för Eon i Sverige.

Det dröjer emellertid några år innan vätgasen blir allmänt tillgänglig som bilbränsle.

– Men för oss är det viktigt att demonstrera att tekniken redan är här som en naturlig fortsättning på naturgas och biogas, säger Håkan Buskhe.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingEn svensk vätgasbil. (Foto: Eon)
En svensk vätgasbil. (Foto: Eon)
Vetenskap

Bara vattenutsläpp från vätgasbil

Barbro Plogander - Epoch Times

Med vätgas i bilarnas tankar kan vi förbättra vår miljö. I Sverige finns det en enda vätgasbil och den finns i Malmö och ingår i ett samarbete kring nya drivmedel för bilar som Malmö stad och Eon arbetar med.

– En stor del av Malmös bussar och andra fordon går på gas i dag. Bilar som går på helt ren vätgas är nästa steg, säger Anders Rubin, kommunalråd i Malmö stad i en presskommentar.

Vätgasen produceras från vindkraft och när bilen körs med vätgasen släpper den ut 100 procent vattenånga. Några fossila bränslen används alltså inte och om det inte blåser kan energi ändå lagras från vindkraften i vätgas.

Bilen är en Toyota Prius, en hybridbil med förbränningsmotor som byggts om i USA för vätgasdrift. Eftersom bilen har ett batteri som laddas under körning, kan bilen drivas helt av el vid tillfälliga stopp och låga hastigheter. Tanken räcker 15-20 mil och topphastigheten en bit under 200 km/h.

– Det känns fantastiskt att köra en bil som enbart släpper ut vatten – trots att den fungerar precis som en vanlig bil, säger Håkan Buskhe, koncernchef för Eon i Sverige.

Det dröjer emellertid några år innan vätgasen blir allmänt tillgänglig som bilbränsle.

– Men för oss är det viktigt att demonstrera att tekniken redan är här som en naturlig fortsättning på naturgas och biogas, säger Håkan Buskhe.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024