loadingEn ungt jordbävningsoffer står i ruinerna av sitt hus, 4 juni 2008, Shifang, Sichuanprovinsen. Mycket av de pengar som donerats för att hjälpa de drabbade nådde aldrig fram. (Foto: Andrew Wong/Getty Images)
En ungt jordbävningsoffer står i ruinerna av sitt hus, 4 juni 2008, Shifang, Sichuanprovinsen. Mycket av de pengar som donerats för att hjälpa de drabbade nådde aldrig fram. (Foto: Andrew Wong/Getty Images)
Utrikes

Bara en bråkdel av donationerna når fram

Xi Wang, Epoch Times

Kinesisk media rapporterar om att många välgörenhetsorganisationer bara fått en liten del av de utlovade donationerna

Enligt statistik från Kinas handelsministerium har flera av de 400 kinesiska, taiwanesiska och internationella företag som lovat att donera pengar till de jordbävningsdrabbade områdena misslyckats med att leva upp till sina löften.

Den 3 juli citerade tidningen Youth Weekend utgivaren av tidskriften Philantropist, Wang Liwei, som förklarade att ”lova men inte donera” är en oskriven regel för kinesiska välgörenhetsorganisationer. Enligt Wang når endast 7 procent av de utlovade donationerna fram till organisationerna.

Den komplexa donationsprocessen för utländska företag, inräknat inlämnande av ansökningar, budget och rapporter, borgar vanligen för att donationen faktiskt genomförs. Wang tror att de dussintals utländska företag som handlesministeriet listar för att ha ”lovat men inte donerat” kanske bara är resultatet av de utländska företagens ovana vid att arbeta med de kinesiska välhörenhetsorganisationerna och dess långsamma interna processer.

Zhang Wen, verkställande direktör för China Children’s Hope Foundation, har arbetat med välgörenhet i USA i många år men aldrig hört talas om liknande fenomen. Enligt henne kan donationerna göras i ett flertal, separata betalningar, eftersom organisationerna inte behöver alla pengarna samtidigt. Frågan om att donationerna inte blir av finns därmed inte eftersom bidragsgivaren och välgörenhetsorganisationen gör upp detaljerade betalningsscheman tillsammans.

Kinesisk media har många gånger rapporterat om fall av ”lovat men inte donerat”. År 2000 lovade ett fastighetsutvecklingsföretag i Peking att donera sex miljoner yuan till China Literature and Art Foundation, men levererade aldrig pengarna.

Enligt Youth Weekend hade
kinesiska företag lovat donera 600 miljoner yuan till offren för översvämningskatastrofen 1998, men bara halva summan donerades verkligen. Välgörenhetskonserten 2008 för jordbävningsdrabbade områden i Xiangtan i Hunanprovinsen fick ungefär 8 miljoner yuan mindre än utlovat. Snöstormskatastrofen i år fick ungefär 74 miljoner yuan av de utlovade 106 miljonerna.

Fang Jue, en kinesisk kommentator som bor i USA, uttryckte sin besvikelse över de privata kinesiska företagens ovilja att donera.
– De donerade summorna som kommer från kinesiska företag är en mycket, mycket liten del i proportion till hur mycket de tjänar. Deras donationer kommer inte i närheten av vad de västerländska företagen eller privata företag i Indien och Indonesien ger, sade Fang.

Enligt Fang är det vanligt att kinesiska företag donerar en bråkdel av vad de sagt att de ska donera, och bara efter upprepade påstötningar från välgörenhetsorganisationerna.
– Företagen vägrar ofta att hålla sig till kontrakt och försöker lura varandra. Detta har redan blivit en kinesisk affärsetik. Det är därför bedrägligt beteende och ovilja att uppfylla donationslöften blivit så allmänt utbrett.

Sedan i mitten av maj har
taiwanesiska företag och privatpersoner donerat 500 miljoner yuan till katastrofhjälp för jordbävningen. Samtidigt har Kinas överklass, som sitter på en sammanlagd förmögenhet på 500 miljarder yuan, bara donerat 45 miljoner yuan. Taiwanesisk media och kinesiska internetanvändare har kallat Kinas överklass för ”snåljåpar”.

Översatt från: http://en.epochtimes.com/n2/china/chinese-charities-receive-only-a-fraction-of-pledged-donations-1922.html

Mest lästa

Rekommenderat

loadingEn ungt jordbävningsoffer står i ruinerna av sitt hus, 4 juni 2008, Shifang, Sichuanprovinsen. Mycket av de pengar som donerats för att hjälpa de drabbade nådde aldrig fram. (Foto: Andrew Wong/Getty Images)
En ungt jordbävningsoffer står i ruinerna av sitt hus, 4 juni 2008, Shifang, Sichuanprovinsen. Mycket av de pengar som donerats för att hjälpa de drabbade nådde aldrig fram. (Foto: Andrew Wong/Getty Images)
Utrikes

Bara en bråkdel av donationerna når fram

Xi Wang, Epoch Times

Kinesisk media rapporterar om att många välgörenhetsorganisationer bara fått en liten del av de utlovade donationerna

Enligt statistik från Kinas handelsministerium har flera av de 400 kinesiska, taiwanesiska och internationella företag som lovat att donera pengar till de jordbävningsdrabbade områdena misslyckats med att leva upp till sina löften.

Den 3 juli citerade tidningen Youth Weekend utgivaren av tidskriften Philantropist, Wang Liwei, som förklarade att ”lova men inte donera” är en oskriven regel för kinesiska välgörenhetsorganisationer. Enligt Wang når endast 7 procent av de utlovade donationerna fram till organisationerna.

Den komplexa donationsprocessen för utländska företag, inräknat inlämnande av ansökningar, budget och rapporter, borgar vanligen för att donationen faktiskt genomförs. Wang tror att de dussintals utländska företag som handlesministeriet listar för att ha ”lovat men inte donerat” kanske bara är resultatet av de utländska företagens ovana vid att arbeta med de kinesiska välhörenhetsorganisationerna och dess långsamma interna processer.

Zhang Wen, verkställande direktör för China Children’s Hope Foundation, har arbetat med välgörenhet i USA i många år men aldrig hört talas om liknande fenomen. Enligt henne kan donationerna göras i ett flertal, separata betalningar, eftersom organisationerna inte behöver alla pengarna samtidigt. Frågan om att donationerna inte blir av finns därmed inte eftersom bidragsgivaren och välgörenhetsorganisationen gör upp detaljerade betalningsscheman tillsammans.

Kinesisk media har många gånger rapporterat om fall av ”lovat men inte donerat”. År 2000 lovade ett fastighetsutvecklingsföretag i Peking att donera sex miljoner yuan till China Literature and Art Foundation, men levererade aldrig pengarna.

Enligt Youth Weekend hade
kinesiska företag lovat donera 600 miljoner yuan till offren för översvämningskatastrofen 1998, men bara halva summan donerades verkligen. Välgörenhetskonserten 2008 för jordbävningsdrabbade områden i Xiangtan i Hunanprovinsen fick ungefär 8 miljoner yuan mindre än utlovat. Snöstormskatastrofen i år fick ungefär 74 miljoner yuan av de utlovade 106 miljonerna.

Fang Jue, en kinesisk kommentator som bor i USA, uttryckte sin besvikelse över de privata kinesiska företagens ovilja att donera.
– De donerade summorna som kommer från kinesiska företag är en mycket, mycket liten del i proportion till hur mycket de tjänar. Deras donationer kommer inte i närheten av vad de västerländska företagen eller privata företag i Indien och Indonesien ger, sade Fang.

Enligt Fang är det vanligt att kinesiska företag donerar en bråkdel av vad de sagt att de ska donera, och bara efter upprepade påstötningar från välgörenhetsorganisationerna.
– Företagen vägrar ofta att hålla sig till kontrakt och försöker lura varandra. Detta har redan blivit en kinesisk affärsetik. Det är därför bedrägligt beteende och ovilja att uppfylla donationslöften blivit så allmänt utbrett.

Sedan i mitten av maj har
taiwanesiska företag och privatpersoner donerat 500 miljoner yuan till katastrofhjälp för jordbävningen. Samtidigt har Kinas överklass, som sitter på en sammanlagd förmögenhet på 500 miljarder yuan, bara donerat 45 miljoner yuan. Taiwanesisk media och kinesiska internetanvändare har kallat Kinas överklass för ”snåljåpar”.

Översatt från: http://en.epochtimes.com/n2/china/chinese-charities-receive-only-a-fraction-of-pledged-donations-1922.html

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024