Ät rätt mat för din blodgrupp
En kost baserad på ens blodgrupp är en potentiell riktlinje att tänka på när det gäller vilken sorts mat som fungerar bäst för dig. (Foto: via Shutterstock)


Det finns många teorier om hur man bör äta och det har skapats olika dieter utifrån dessa föreställningar. Oavsett om en person äter vegetariskt, vegankost, eller stenålderskost så är det ett mycket personligt beslut baserat på erfarenhet och individuella behov. Men om man föredrar ett mer vetenskapligt förhållningssätt kanske man bör överväga de potentiella fördelarna med kost som baseras på ens blodgrupp.

Blodgrupp O

De med blodgrupp O bör fokusera på att äta magert kött, grönsaker och frukter, men undvika vete, majs, havre och mejeriprodukter som kan vara utlösande faktorer för mag- och hälsoproblem. Dessutom bör de med blodgrupp O undvika koffein och alkohol. Koffein kan vara särskilt skadligt på grund av dess tendens att höja nivåerna av adrenalin- och noradrenalin som brukar vara höga för de med blodgrupp O.

Personer med blodgrupp O verkar ha ett större behov av hälsosamma fetter än de i andra blodgrupper. De mår bra av att äta rent smör, kokosolja, fiskleverolja, linfröolja, pumpakärnolja och extra jungfruolja.

Åse från 56kilo.se – Så blev jag av med mitt matberoende

De tenderar att ha svaga sköldkörtlar så det rekommenderas att inte äta kål, brysselkål, blomkål och sareptasenap (en kålsort), eftersom de dämpar sköldkörtelfunktionen. Däremot gå det bra att äta de nämnda kålsorterna om de tillagats med ångkokning eller syrats med mjölksyrabakterier såsom i surkål.

Blodgrupp A

Människor med blodgrupp A mår bra av vegetarisk kost på grund av att de har otillräcklig mängd magsyra sedan födseln och har svårt att smälta animaliskt protein och animaliska fetter. Om en person med blodgrupp A är van vid att äta kött kommer de att märka att de får mer energi så fort de utesluter kött i kosten.

Det är särskilt viktigt för känsliga personer med blodgrupp A att äta sin mat så naturlig som möjligt: ren, färsk och ekologisk. Detta är en viktig kostmodifiering för de med ett känsliga immunsystem som blodgrupp A har. Det kommer att stärka deras immunförsvar och förhindra uppkomsten av livshotande sjukdomar.

Blodgrupp B

För blodgrupp B är majs, vete, råg, bovete, linser, tomater, jordnötter och sesamfrön de viktigaste livsmedlen att undvika. Var och en av dessa livsmedel påverkar effektiviteten i deras ämnesomsättning, vilket resulterar i trötthet, vätskeretention och en sänkning av blodsockret efter att ha ätit en måltid. När de tar bort dessa livsmedel och börja äta en kost som är rätt för deras blodgrupp bör blodsockernivåerna förbli normala efter måltiden.

Personer med blodgrupp B bör också undvika fläsk och kyckling. Dessa livsmedel bildar en farlig typ av protein, lektin, som angriper blodet. De bör satsa på vilt, fisk och skaldjur, lamm, vilt och nötkött ibland. Blodgrupp B kan också njuta av ett brett utbud av frukt och grönsaker och hälsosamma fetter som olivolja, linfröolja, smör och mandel. Solrosfrön bör undvikas.

Blodgrupp B klarar bättre av mejeriprodukter än de i andra blodgrupper. Däremot är det viktigt att de tänker på kvalitet och måttfullhet.

Vad är hälsa egentligen?

Blodgrupp AB

Blodgrupp AB har fått en blandad effekt av sina A- och B-gener. De har lite magsyra men har samtidigt blodgrupp B:s sätt att bearbeta kött. Eftersom de saknar tillräckligt med magsyra att metabolisera det på ett effektivt sätt så tenderar det att lagras som fett.

Personer som tillhör blodgrupp AB bör undvika koffein och alkohol, särskilt när de är i stressade situationer. De bör fokusera på livsmedel som tofu, skaldjur, mejeriprodukter och gröna grönsaker. Undvik allt rökt och charkuterier. Dessa livsmedel kan orsaka magcancer hos personer med låga nivåer av magsyra.

Det finns ett brett utbud av fisk och skaldjur som är bra för blodgrupp AB och är utmärka källor till protein. Vissa mejeriprodukter är också fördelaktiga för blodgrupp AB – speciellt syrade mejeriprodukter såsom yoghurt och kefir.

Naturligtvis är en kost baserad på ens blodgrupp bara en potentiell riktlinje att tänka på när det gäller vad som fungerar för dig. Den kan ses som några allmänna principer som kan vägleda dig i rätt riktning angående mat och andra livsstilsval så att du kan skapa en friskare kropp.