Antalet besök på svenska biografer föll med 8 procent under 2024 jämfört med året innan, visar ny statistik från Filminstitutet.
Svenska biografer har tappat en stor del av publiken sedan pandemin – och raset fortsätter.
Totalt gjordes 10,3 miljoner besök på svenska biografer under 2024. Det ska jämföras med ett snitt på 16,4 miljoner biobesök perioden 2017-2019 – en nedgång på 37 procent, enligt Filminstitutet som nu släpper statistiken för filmåret 2024.
De som gick på bio valde i allt större utsträckning barnfilm, som stod för nära 40 procent av besöken. Årets två mest sedda filmer på bio var barnfilmerna "Insidan ut 2" och "Dumma mej 4" med 612 000 respektive 584 000 besökare.
En ljusglimt för Biosverige är att marknadsandelen för inhemsk film ökade med fem procentenheter. 22 procent av biobesöken var på svenska produktioner, med "Den sista resan" som årets mest sedda film. 412 000 svenskar såg Filip Hammars och Fredrik Wikingssons dokumentär.

"Den sista resan" med Lars och Filip Hammar blev förra årets mest sedda film. Pressbild. Foto: Nexiko/Nordisk Film
Men det är svårt att nå ut med originella historier. Samtliga av de tio mest sedda filmerna på svenska biografer 2024 var del av en filmserie, eller baserade på figurer som förekommit i andra verk – eller handlade om verkliga personer, som Filip Hammars pappa Lars Hammar.
Filminstitutet noterar i sin rapport att intresset för film trots allt är fortsatt starkt, men att biograferna utsätts för hård konkurrensen från strömningstjänsterna.
Genomsnittssvensken ser 38 filmer per år, oavsett plattform.