loadingDet såldes 8 procent färre biobiljetter under 2024, jämfört med året innan. Foto: Amir Nabizadeh/TT
Det såldes 8 procent färre biobiljetter under 2024, jämfört med året innan. Foto: Amir Nabizadeh/TT
Ekonomi & Näringsliv

Antalet biobesök rasar – barnfilmen ljusglimt

Mikael Forsell/TT

Antalet besök på svenska biografer föll med 8 procent under 2024 jämfört med året innan, visar ny statistik från Filminstitutet.

Svenska biografer har tappat en stor del av publiken sedan pandemin – och raset fortsätter.

Totalt gjordes 10,3 miljoner besök på svenska biografer under 2024. Det ska jämföras med ett snitt på 16,4 miljoner biobesök perioden 2017-2019 – en nedgång på 37 procent, enligt Filminstitutet som nu släpper statistiken för filmåret 2024.

De som gick på bio valde i allt större utsträckning barnfilm, som stod för nära 40 procent av besöken. Årets två mest sedda filmer på bio var barnfilmerna "Insidan ut 2" och "Dumma mej 4" med 612 000 respektive 584 000 besökare.

En ljusglimt för Biosverige är att marknadsandelen för inhemsk film ökade med fem procentenheter. 22 procent av biobesöken var på svenska produktioner, med "Den sista resan" som årets mest sedda film. 412 000 svenskar såg Filip Hammars och Fredrik Wikingssons dokumentär.

"Den sista resan" med Lars och Filip Hammar blev förra årets mest sedda film. Pressbild. Foto: Nexiko/Nordisk Film

Men det är svårt att nå ut med originella historier. Samtliga av de tio mest sedda filmerna på svenska biografer 2024 var del av en filmserie, eller baserade på figurer som förekommit i andra verk – eller handlade om verkliga personer, som Filip Hammars pappa Lars Hammar.

Filminstitutet noterar i sin rapport att intresset för film trots allt är fortsatt starkt, men att biograferna utsätts för hård konkurrensen från strömningstjänsterna.

Genomsnittssvensken ser 38 filmer per år, oavsett plattform.

2024 års mest sedda filmer på bio

1. Insidan ut 2, 612 000.

2. Dumma mej 4, 584 000.

3. Deadpool & Wolverine, 449 000.

4. Dune: Part two, 417 000.

5. Den sista resan, 412 000.

6. Vaiana 2, 359 000.

7. Det slutar med oss, 297 000.

8. Gladiator II, 289 000.

9. Kung Fu Panda, 251 000.

10. Håkan Bråkan 2, 248 000.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingDet såldes 8 procent färre biobiljetter under 2024, jämfört med året innan. Foto: Amir Nabizadeh/TT
Det såldes 8 procent färre biobiljetter under 2024, jämfört med året innan. Foto: Amir Nabizadeh/TT
Ekonomi & Näringsliv

Antalet biobesök rasar – barnfilmen ljusglimt

Mikael Forsell/TT

Antalet besök på svenska biografer föll med 8 procent under 2024 jämfört med året innan, visar ny statistik från Filminstitutet.

Svenska biografer har tappat en stor del av publiken sedan pandemin – och raset fortsätter.

Totalt gjordes 10,3 miljoner besök på svenska biografer under 2024. Det ska jämföras med ett snitt på 16,4 miljoner biobesök perioden 2017-2019 – en nedgång på 37 procent, enligt Filminstitutet som nu släpper statistiken för filmåret 2024.

De som gick på bio valde i allt större utsträckning barnfilm, som stod för nära 40 procent av besöken. Årets två mest sedda filmer på bio var barnfilmerna "Insidan ut 2" och "Dumma mej 4" med 612 000 respektive 584 000 besökare.

En ljusglimt för Biosverige är att marknadsandelen för inhemsk film ökade med fem procentenheter. 22 procent av biobesöken var på svenska produktioner, med "Den sista resan" som årets mest sedda film. 412 000 svenskar såg Filip Hammars och Fredrik Wikingssons dokumentär.

"Den sista resan" med Lars och Filip Hammar blev förra årets mest sedda film. Pressbild. Foto: Nexiko/Nordisk Film

Men det är svårt att nå ut med originella historier. Samtliga av de tio mest sedda filmerna på svenska biografer 2024 var del av en filmserie, eller baserade på figurer som förekommit i andra verk – eller handlade om verkliga personer, som Filip Hammars pappa Lars Hammar.

Filminstitutet noterar i sin rapport att intresset för film trots allt är fortsatt starkt, men att biograferna utsätts för hård konkurrensen från strömningstjänsterna.

Genomsnittssvensken ser 38 filmer per år, oavsett plattform.

2024 års mest sedda filmer på bio

1. Insidan ut 2, 612 000.

2. Dumma mej 4, 584 000.

3. Deadpool & Wolverine, 449 000.

4. Dune: Part two, 417 000.

5. Den sista resan, 412 000.

6. Vaiana 2, 359 000.

7. Det slutar med oss, 297 000.

8. Gladiator II, 289 000.

9. Kung Fu Panda, 251 000.

10. Håkan Bråkan 2, 248 000.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025