Allt mer färdiglagat på borden
(Foto: AFP/DDP/Jörg Koch)


Allt mer färdiglagad mat på borden samtidigt som fler livsmedelskunder är redo att betala mer för kvalitét. Det var två mattrender under 2006. Totalt omsatte den svenska livsmedelhandeln ca 186 miljarder, skriver GP.

Färdiglagad mat var en av livsmedelshandelns stora vinnare förra året. En annan trend är att allt fler kunder är beredda att betala mer för kvalité.

Totalt omsattes det cirka 186 miljarder kronor i den svenska livsmedelshandelns kassor under fjolåret, en ökning med drygt 10 miljarder jämfört med 2005, skriver Göteborgs-Posten.

Enligt Thomas Svaton, vd för branschorganisationen Svensk dagligvaruhandel, beror ökningen inte så mycket på att svenskarna handlar mer mat, däremot har köpvanorna förändrats. En av branschens stora vinnare är färdiglagad mat, vilket kan låta lite märkligt med tanke på att svenskarna de senaste åren satsat miljarder på nya kök och att vi är världens flitigaste läsare av kokböcker.

– Det är lite paradoxalt, det kan jag hålla med om, men det handlar om hur vi lever våra liv på vardagarna. På helgerna vill många säkert ha ett annat liv och då kommer köket kanske till användning, säger han till TT.

Färsk färdiglagad mat är dock ett storstadsfenomen.

– Sverige är ett litet land och det ger dåliga förutsättningar för produktion av den här typen av mat. Den är väldigt känslig, har kort livslängd och måste kanske fyllas på både två och tre gånger per dag för att finnas både till lunch och middag.

För några år sedan diskuterades nästan bara de höga priserna när det talades om livsmedel i Sverige. I dag har den debatten breddats, enligt Thomas Svaton.

– Just nu är vi inne i en fas
där både lågt pris och produkter av högre kvalitet diskuteras och ställs mot varandra. Debatten har nyanserats men det beror också på att du i många butiker kan hitta både högt och lågt pris inom samma varugrupp och där de olika priserna är kopplade till kvalitén. För några år sedan fanns det bara ett pris.

I dag talar livsmedelshandeln om tre olika kundgrupper som kommer till butikerna med helt olika förutsättningar. 15-20 procent av kunderna är av ekonomiska skäl pressade att handla till lågt pris, dubbelt så många bryr sig nästan inte alls om priset och resten är prisjägare, men bara ibland. I den sistnämnda stora gruppen finns sannolikt de flesta som köper färdiglagad mat på vardagarna, men som på helgerna av kvalitetsskäl köper en bit svensk oxfilé.

En av Sveriges stora kokboksikoner, Anna Bergenström, är bekymrad över utvecklingen.

– Det är alltid måltiden som tar stryk när folk har dåligt med tid. Hos oss är det inte självklart att samlas runt middagsbordet på samma sätt som det är i till exempel Frankrike och Italien.

– Uppgiven blir jag inte eftersom jag möter så många som tycker att det är roligt att laga mat på helgerna. Men det är klart att jag skulle önska att människor lärde sig laga mat på ett annorlunda sätt så att de slapp springa in och köpa något i sista minuten. Det ökar ju bara stressen, säger Anna Bergenström.