Allt är inte guld som glimmar i Mauritshuis äldsta tavla
...men en del av det
Rogier van der Weyden (och verkstad), "Klagosången över den döde Kristus” ca 1460-1464. Olja på pannå 80.6 x 130.1 cm. Mauritshuis, Haag, Nederländerna.


Konservatorer på konstmuseet Mauritshuis i Haag är i full färd med att restaurera museets äldsta målning – den flamländska mästaren Rogier van Der Weydens ”Klagosången över den döde Kristus” (1460-1464). Med jämna mellanrum berättar de små valda delar om arbetets gång på sin Facebook-sida.

”Klagosången över den döde Kristus” restaureras eftersom målningens fernissa hade gulnat över en lång tidsperiod, vilket medförde att de klara originalfärgerna inte framkom så bra. Man tar även bort tidigare restaureringar, som även de har missfärgats över tid.

Sex veckor in i restaureringen har en hel del hänt. Man har undersökt den underliggande teckningen, tagit bort fernissan och hittat det äkta guldet.

Med hjälp av IR-reflektografi har man tittat på den ursprungliga teckningen som finns under all färg. Det är några saker som skiljer teckningen från den färdiga målningen. Till vänster på målningen har konstnären målat tre heliga kvinnor. Bilderna av den ursprungliga teckningen avslöjar att de två kvinnorna längst till vänster har bytt plats, skriver Mauristhuis på Facebook.

”Maria Magadlena bär sin burk med smörjelse och visar sitt vackra hår. Men på teckningen under färgen står burken i förgrunden, där det nu är målat ett kranium, och kvinnan som står upp bär en huvudbonad. Sålunda var det tänkt att den sittande kvinnan skulle vara Maria Magdalena, men konstnären ändrade sig i målerifasen.”

Man har även tagit bort mycket av den missfärgade fernissan. Museet visar bilder på hur den sittande kvinnan i nedre vänstra hörnets klänning har fått tillbaka en svalt klarblå nyans efter att den gröngula fluorescerande fernissan avlägsnats.

Röntgenbilden på klänningen visade att en del av originalfärgen hade gått förlorad och att man vid en tidigare restaurering fyllt i med ny färg. Den nya färgen täcker även en del av originalfärgen som finns kvar, och man avser att ta bort den på dessa områden.

Den senaste uppdateringen gäller guldet i målningen. ”Allt är inte guld som glimmar,” skriver Mauritshuis:

”Biskopen som beställde ’Klagosången över den döde Kristus’ avbildas i en mantel av dyrbar guldbrokad. Denna typ av tyg är tillverkad av sammet och äkta guldtråd. I målningen imiterar Rogier van Der Weyden guldet i detta tyg, med hjälp av olika nyanser av gult och brunt enligt ljusets riktning. Bara i gloriorna och vissa utsmyckningar använde målaren riktigt guld."

Med hjälp av MA-XRF-scanning har de tagit reda på hur guldet är fördelat i målningen. De ljusa områdena på kartläggningen visar var i detaljerna på jungfrun det finns guld.

”Klagosången över den döde Kristus” av Rogier van der Weyden behandlas av konservatorerna inför publik på Mauritshuis fram till den 9 september.