loading


Anders Zorn, Vårt dagliga bröd (detalj), 1886, akvarell på papper. Foto: Erik Cornelius/Nationalmuseum
Anders Zorn, Vårt dagliga bröd (detalj), 1886, akvarell på papper. Foto: Erik Cornelius/Nationalmuseum
Konst

Zorn gör comeback i Paris

Epoch Times

Efter Carl Larsson-utställningen 2015 presenterar Le Petit Palais, ett av Paris ledande museer, nu en stor retrospektiv utställning tillägnad Anders Zorn (1860–1920), ett annat stort namn inom svenskt måleri. Utställningen pågår 15 september till 17 december 2017.

Trots att han var erkänd och beundrad i Paris runt sekelskiftet 1900, har inte Zorns konstnärskap visats i den franska huvudstaden sedan 1906. Av de närmare 150 verken som presenteras i utställningen kommer 25 från Nationalmuseums samlingar, som ett led i museets uppdrag att också verka i internationella utbyten.

Under åtta år hade Anders Zorn och hans hustru Emma sin fasta adress på Boulevard de Clichy i Paris, strax intill den kända danslokalen Molin Rouge. Det var också då som Zorns internationella karriär tog fart. Efter att ha vunnit guldmedalj vid Världsutställningen i Paris 1889 och tagit emot den franska orden Hederslegionen, blev svensken högt respekterad i de inflytelserika konstkretsarna i staden.

Anders Zorn, Lilla bryggeriet, 1890, olja på duk. Foto: Nationalmuseum

Genom utställningen ”Anders Zorn – Den svenske målarmästaren” på Petit Palais gör Zorn, vars konst på senare tid rönt stora framgångar med utställningar i San Fransisco 2013 och New York 2014 där Nationalmuseum också bidrog med utlån, en storstilad comeback i Paris.

Museipubliken i Paris kommer att möta verk från hela Zorns karriär: De stora akvarellerna visar Zorns virtuosa sätt att återge vatten och vågornas ständiga rörelse. Porträtten i olja gjorde honom till en av de mest respekterade och efterfrågade målarna inte minst i USA. Hans grafiska blad där mycket inspiration hämtades från bland andra Rembrandt, blev under hans samtid mycket populära. Från Zornsamlingarna i Mora har Petit Palais även lånat skulpturer, en sida av Zorns konstnärskap som är mindre känd.

Anders Zorn, Jean Burnay, 1884, Akvarell. Foto: Nationalmuseum

I slutet av 1800-talet när Anders och Emma Zorn bosatte sig i Mora hyllar målningarna naturen och de svenska folk­traditionerna. Verket Midsommardans, i Nationalmuseums samling, är en sann kärleksförklaring till landskapet Dalarna och de långa sommarnätterna. Målningen har blivit en klassiker i svensk konsthistoria och kommer nu visas för den franska publiken.

Rundvandringen och scenografin i Paris-utställningen är tänkt att spegla konstnärens mångsidiga liv som utspelade sig i vitt skilda miljöer. Där visas även förstoringar av fotografier, både med Anders Zorn som motiv och som upphovsman.

Förutom konst från Nationalmuseums samlingar ingår många av de främsta verken från Zornsamlingarna i Mora. Därutöver betydelsefulla inlånade verk från andra skandinaviska och franska institutioner samt privata samlingar i Europa.

Anders Zorn, Midsommardans, 1897, Olja på duk. Foto: Nationalmuseum

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading


Anders Zorn, Vårt dagliga bröd (detalj), 1886, akvarell på papper. Foto: Erik Cornelius/Nationalmuseum
Anders Zorn, Vårt dagliga bröd (detalj), 1886, akvarell på papper. Foto: Erik Cornelius/Nationalmuseum
Konst

Zorn gör comeback i Paris

Epoch Times

Efter Carl Larsson-utställningen 2015 presenterar Le Petit Palais, ett av Paris ledande museer, nu en stor retrospektiv utställning tillägnad Anders Zorn (1860–1920), ett annat stort namn inom svenskt måleri. Utställningen pågår 15 september till 17 december 2017.

Trots att han var erkänd och beundrad i Paris runt sekelskiftet 1900, har inte Zorns konstnärskap visats i den franska huvudstaden sedan 1906. Av de närmare 150 verken som presenteras i utställningen kommer 25 från Nationalmuseums samlingar, som ett led i museets uppdrag att också verka i internationella utbyten.

Under åtta år hade Anders Zorn och hans hustru Emma sin fasta adress på Boulevard de Clichy i Paris, strax intill den kända danslokalen Molin Rouge. Det var också då som Zorns internationella karriär tog fart. Efter att ha vunnit guldmedalj vid Världsutställningen i Paris 1889 och tagit emot den franska orden Hederslegionen, blev svensken högt respekterad i de inflytelserika konstkretsarna i staden.

Anders Zorn, Lilla bryggeriet, 1890, olja på duk. Foto: Nationalmuseum

Genom utställningen ”Anders Zorn – Den svenske målarmästaren” på Petit Palais gör Zorn, vars konst på senare tid rönt stora framgångar med utställningar i San Fransisco 2013 och New York 2014 där Nationalmuseum också bidrog med utlån, en storstilad comeback i Paris.

Museipubliken i Paris kommer att möta verk från hela Zorns karriär: De stora akvarellerna visar Zorns virtuosa sätt att återge vatten och vågornas ständiga rörelse. Porträtten i olja gjorde honom till en av de mest respekterade och efterfrågade målarna inte minst i USA. Hans grafiska blad där mycket inspiration hämtades från bland andra Rembrandt, blev under hans samtid mycket populära. Från Zornsamlingarna i Mora har Petit Palais även lånat skulpturer, en sida av Zorns konstnärskap som är mindre känd.

Anders Zorn, Jean Burnay, 1884, Akvarell. Foto: Nationalmuseum

I slutet av 1800-talet när Anders och Emma Zorn bosatte sig i Mora hyllar målningarna naturen och de svenska folk­traditionerna. Verket Midsommardans, i Nationalmuseums samling, är en sann kärleksförklaring till landskapet Dalarna och de långa sommarnätterna. Målningen har blivit en klassiker i svensk konsthistoria och kommer nu visas för den franska publiken.

Rundvandringen och scenografin i Paris-utställningen är tänkt att spegla konstnärens mångsidiga liv som utspelade sig i vitt skilda miljöer. Där visas även förstoringar av fotografier, både med Anders Zorn som motiv och som upphovsman.

Förutom konst från Nationalmuseums samlingar ingår många av de främsta verken från Zornsamlingarna i Mora. Därutöver betydelsefulla inlånade verk från andra skandinaviska och franska institutioner samt privata samlingar i Europa.

Anders Zorn, Midsommardans, 1897, Olja på duk. Foto: Nationalmuseum

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024