loading



“The Knight’s Dream” (detalj), Antonio de Pereda (1611–1678). Foto: Art Renewal Center
“The Knight’s Dream” (detalj), Antonio de Pereda (1611–1678). Foto: Art Renewal Center
Konst

Varför realism? Del 11: En livsuppgift

Frederick Ross

Jag hade aldrig kunnat drömma om att jag skulle få se återuppbyggnaden av ett system som skapade så många stora konstnärer, men det händer i detta ögonblick. Den årliga tävlingen ”ARC Salon”, som startade 2003, växer för varje år. Nu administreras den av min dotter Kara Ross, som är ARC:s vd, och jag är så stolt över henne.

På mindre än tre år fördubblades antalet deltagare och i år har vi nära 2200. Varje dag plockas vinnarna upp av gallerier, och många av dem får framgångsrika karriärer.

Bara då de bästa konstnärerna i världen tävlar nästan varje år kommer salongen att få samma betydelse som salongerna i Paris hade under lång tid. Att varje år se varandras verk och utbyta kring tekniker och estetisk kunskap leder till en korspollinering som utmanar och försäkrar även större konsttävlingar.

Vi har faktiskt redan sett detta hända. De senaste åren kan jag slutligen säga att de bästa konstnärerna av idag är mycket nära att måla mästerverk på högsta nivå i konsthistorien. En del är redan där, och jag vill bjuda er allihop till att se förra årets resultat och åren innan dess.

Med internats hjälp, med trovärdiga organisationer såsom nätverket för porträttmålare, med Art Renewal Center som når ut till miljontals människor, med stödet från sex av de största konstmagasinen som bevakar ARC Salon varje år, och med en väldig, växande rörelse av viktiga utvecklare i den realistiska konstvärlden, är vi en bra bit på väg mot en nyfödelse av kreativitet och en enorm källa till mänskliga uttryck.

Det är en explosiv återuppbyggnad av bildkonsten, men den här gången är den fulländad av yttrandefrihetens sanna innebörd.

Så länge största delen av mänskligheten tillåts att jämföra och själva bestämma vad stor konst är, med poesi, sanning och skönhet som ledstjärnor, är den traditionella samtida realismens universella språks återfödelse säkrad.

Detta är elfte och sista delen i en artikelserie som baseras på en föreläsning av Frederick Ross, grundare till och ordförande i Art Renewal Center den 7 februari 2014, ConnecticutSociety of Portrait Artists.

De åsikter som uttrycks i artikeln är författarens egna och speglar inte nödvändigtvis Epoch Times åsikter.

Läs del 1 och hitta länkar till övriga delar i serien här: Varför realism? Del 1: Bygger på klassikerna

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading



“The Knight’s Dream” (detalj), Antonio de Pereda (1611–1678). Foto: Art Renewal Center
“The Knight’s Dream” (detalj), Antonio de Pereda (1611–1678). Foto: Art Renewal Center
Konst

Varför realism? Del 11: En livsuppgift

Frederick Ross

Jag hade aldrig kunnat drömma om att jag skulle få se återuppbyggnaden av ett system som skapade så många stora konstnärer, men det händer i detta ögonblick. Den årliga tävlingen ”ARC Salon”, som startade 2003, växer för varje år. Nu administreras den av min dotter Kara Ross, som är ARC:s vd, och jag är så stolt över henne.

På mindre än tre år fördubblades antalet deltagare och i år har vi nära 2200. Varje dag plockas vinnarna upp av gallerier, och många av dem får framgångsrika karriärer.

Bara då de bästa konstnärerna i världen tävlar nästan varje år kommer salongen att få samma betydelse som salongerna i Paris hade under lång tid. Att varje år se varandras verk och utbyta kring tekniker och estetisk kunskap leder till en korspollinering som utmanar och försäkrar även större konsttävlingar.

Vi har faktiskt redan sett detta hända. De senaste åren kan jag slutligen säga att de bästa konstnärerna av idag är mycket nära att måla mästerverk på högsta nivå i konsthistorien. En del är redan där, och jag vill bjuda er allihop till att se förra årets resultat och åren innan dess.

Med internats hjälp, med trovärdiga organisationer såsom nätverket för porträttmålare, med Art Renewal Center som når ut till miljontals människor, med stödet från sex av de största konstmagasinen som bevakar ARC Salon varje år, och med en väldig, växande rörelse av viktiga utvecklare i den realistiska konstvärlden, är vi en bra bit på väg mot en nyfödelse av kreativitet och en enorm källa till mänskliga uttryck.

Det är en explosiv återuppbyggnad av bildkonsten, men den här gången är den fulländad av yttrandefrihetens sanna innebörd.

Så länge största delen av mänskligheten tillåts att jämföra och själva bestämma vad stor konst är, med poesi, sanning och skönhet som ledstjärnor, är den traditionella samtida realismens universella språks återfödelse säkrad.

Detta är elfte och sista delen i en artikelserie som baseras på en föreläsning av Frederick Ross, grundare till och ordförande i Art Renewal Center den 7 februari 2014, ConnecticutSociety of Portrait Artists.

De åsikter som uttrycks i artikeln är författarens egna och speglar inte nödvändigtvis Epoch Times åsikter.

Läs del 1 och hitta länkar till övriga delar i serien här: Varför realism? Del 1: Bygger på klassikerna

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024