En växande befolkning och allt fler äldre pressar operatörerna på SOS Alarm. Både akuta vårdärenden och polisärenden ökar, men operatörerna har inte blivit fler.
- Vi ser att de skarpa ärendena in till oss, de som behöver hjälp, ökar kraftigt från år till år, säger Helena Söderholm, presschef vid SOS Alarm.
Ambitionerna när det gäller svarstider håller inte och tiden det tar innan en operatör lyfter på luren är i snitt dubbelt så lång jämfört mot 2010.
När det offentligägda företaget i dag bjuder in till pressträff med utblick över SOS-centralen i Stockholm - i ett bergrum 36 meter under marken - passar man på att påminna om att det statliga anslaget inte höjts sedan 2006 och att antalet anställda är samma som då.
Genom effektiviseringar har SOS Alarm lyckas hålla sig flytande men pressen på de anställda är hård.
- En operatör tar emot cirka 100 samtal per pass, säger Helena Söderholm.
Den enda långsiktiga lösningen för att få ner svarstiderna - förra året var snittiden 14,7 sekunder - är att anställa fler. Men för det krävs mer pengar.
Att trycket på SOS Alarm ökat beror bland annat på befolkningsökningen men när det gäller de vårdrelaterade samtalen också på att vi fått en äldre befolkning.
En annan anledning till det ökade trycket är att så många människor numera är utrustade med en mobiltelefon vilket i högre utsträckning än tidigare innebär att fler larmar om samma ärende. Den positiva sidan av myntet är att operatörerna får mer information.
(TT)