loadingVäxthusgaser minskade i trafiken trots ökad trafikmängd, konstaterar Trafikverket. Foto: Tony Lingefors
Växthusgaser minskade i trafiken trots ökad trafikmängd, konstaterar Trafikverket. Foto: Tony Lingefors
Miljö

Utsläppen i trafiken minskade

Olof Schääf

Utsläppen från trafiken minskade med 0,3 procent förra året jämfört med 2020. Detta trots en ökad trafikmängd. Det visar beräkningar som IVL Svenska Miljöinstitutet gjort på uppdrag av Trafikverket.

Att medelbilen blivit bränslesnålare har gjort att luftföroreningar som kväveoxider och partiklar har minskat med 2,4 respektive 3,5 procent. Utsläppen av koldioxid för nya bilar var i snitt 93 g/km under 2020 och sjönk till 75 g/km under 2021. Förra året började man också se effekterna av elektrifieringen, även om rena elbilar bara utgjorde två procent av alla bilar i slutet av förra året.

– Under 2020 såg vi stora skillnader mellan hur trafiken med personbil minskade, vilket bidrog till en rekordstor utsläppsminskning, och hur godstrafiken i stora drag var oförändrad. Dessa trender fångades inte helt i den preliminära statistiken för 2020. Vi kan nog förvänta oss liknande skillnader för 2021, säger Cecilia Hult, mobilitetsexpert på IVL Svenska Miljöinstitutet, som dock efterlyser snabbare resultat.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingVäxthusgaser minskade i trafiken trots ökad trafikmängd, konstaterar Trafikverket. Foto: Tony Lingefors
Växthusgaser minskade i trafiken trots ökad trafikmängd, konstaterar Trafikverket. Foto: Tony Lingefors
Miljö

Utsläppen i trafiken minskade

Olof Schääf

Utsläppen från trafiken minskade med 0,3 procent förra året jämfört med 2020. Detta trots en ökad trafikmängd. Det visar beräkningar som IVL Svenska Miljöinstitutet gjort på uppdrag av Trafikverket.

Att medelbilen blivit bränslesnålare har gjort att luftföroreningar som kväveoxider och partiklar har minskat med 2,4 respektive 3,5 procent. Utsläppen av koldioxid för nya bilar var i snitt 93 g/km under 2020 och sjönk till 75 g/km under 2021. Förra året började man också se effekterna av elektrifieringen, även om rena elbilar bara utgjorde två procent av alla bilar i slutet av förra året.

– Under 2020 såg vi stora skillnader mellan hur trafiken med personbil minskade, vilket bidrog till en rekordstor utsläppsminskning, och hur godstrafiken i stora drag var oförändrad. Dessa trender fångades inte helt i den preliminära statistiken för 2020. Vi kan nog förvänta oss liknande skillnader för 2021, säger Cecilia Hult, mobilitetsexpert på IVL Svenska Miljöinstitutet, som dock efterlyser snabbare resultat.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024