loadingAllt fler söker sig till landets sociala matbutiker, där medlemmarna kan handla mat för betydligt lägre priser än i vanliga affärer. Arkivbild. Foto: Stina Stjernkvist/TT
Allt fler söker sig till landets sociala matbutiker, där medlemmarna kan handla mat för betydligt lägre priser än i vanliga affärer. Arkivbild. Foto: Stina Stjernkvist/TT
Inrikes

Tusentals söker hjälp för att klara matinköpen

Anna Grönberg

Hushåll med redan låga inkomster har i takt med den stigande inflationen hamnat i en allt svårare situation under de senaste månaderna. Något som lett till ett allt högre tryck på de sociala matbutiker som drivs av några av landets frivilligorganisationer.

– Vår verksamhet är livsviktig, säger Ida-Lina Frisell Aasland, verksamhetschef för MatRätt i Göteborg.

Skenande matpriser i kombination med en allt högre inflation gör att allt fler söker medlemskap i så kallade sociala matbutiker. Här kan medlemmarna, som antingen får försörjningsstöd eller har en månatlig snittinkomst strax över 11 000 kronor efter skatt, köpa donerade varor med exempelvis korta datum eller med mindre skador på förpackningarna till en tredjedel eller mindre av kostnaden i vanliga butiker.

Sociala butiker

(TT)

I så kallade sociala butiker består sortimentet av varor som donerats av livsmedelsindustrin och dagligvaruhandeln. Det kan bland annat handla om färskvaror med ett kort bäst före-datum, felmärkta produkter eller annat överskott.

Matmissionen:

Har butiker i Stockholm och Malmö och drivs av Stockholms och Skånes stadsmissioner.

MatRätt:

Har två butiker i Göteborg och drivs av frivilligorganisationen Räddningsmissionen.

Personer med exempelvis försörjningsstöd, etableringsersättning eller Migrationsverkets dagersättning är automatiskt kvalificerade för ett medlemskap.

Personer med en månadsinkomst som inte överstiger 11 190 kronor kan ansöka om medlemskap.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingAllt fler söker sig till landets sociala matbutiker, där medlemmarna kan handla mat för betydligt lägre priser än i vanliga affärer. Arkivbild. Foto: Stina Stjernkvist/TT
Allt fler söker sig till landets sociala matbutiker, där medlemmarna kan handla mat för betydligt lägre priser än i vanliga affärer. Arkivbild. Foto: Stina Stjernkvist/TT
Inrikes

Tusentals söker hjälp för att klara matinköpen

Anna Grönberg

Hushåll med redan låga inkomster har i takt med den stigande inflationen hamnat i en allt svårare situation under de senaste månaderna. Något som lett till ett allt högre tryck på de sociala matbutiker som drivs av några av landets frivilligorganisationer.

– Vår verksamhet är livsviktig, säger Ida-Lina Frisell Aasland, verksamhetschef för MatRätt i Göteborg.

Skenande matpriser i kombination med en allt högre inflation gör att allt fler söker medlemskap i så kallade sociala matbutiker. Här kan medlemmarna, som antingen får försörjningsstöd eller har en månatlig snittinkomst strax över 11 000 kronor efter skatt, köpa donerade varor med exempelvis korta datum eller med mindre skador på förpackningarna till en tredjedel eller mindre av kostnaden i vanliga butiker.

Sociala butiker

(TT)

I så kallade sociala butiker består sortimentet av varor som donerats av livsmedelsindustrin och dagligvaruhandeln. Det kan bland annat handla om färskvaror med ett kort bäst före-datum, felmärkta produkter eller annat överskott.

Matmissionen:

Har butiker i Stockholm och Malmö och drivs av Stockholms och Skånes stadsmissioner.

MatRätt:

Har två butiker i Göteborg och drivs av frivilligorganisationen Räddningsmissionen.

Personer med exempelvis försörjningsstöd, etableringsersättning eller Migrationsverkets dagersättning är automatiskt kvalificerade för ett medlemskap.

Personer med en månadsinkomst som inte överstiger 11 190 kronor kan ansöka om medlemskap.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024