Tia Jumbe: Pepparmynta – en läkeväxt för bättre hälsa
Författare, ayurvedisk hälsorådgivare, yogalärare och journalist


Pepparmyntaoljan har änvänts av människan i tusentals år i medicinskt syfte. Med sina svalkande och uppfriskande kvaliteter piggar den effektivt upp kropp och sinne, och har en mängd läkande förmågor.

Pepparmynta är den största av alla eteriska oljor räknat i volym. Varje år produceras tusen ton av den skarpdoftande oljan. Den framställs också i nästan hela världen: USA, Europa, Asien, Nordafrika och Australien.

Styrkan och friskheten kommer av terpenalkoholen mentol, som är starkt kramplösande, antiinflammatorisk och antiseptisk.

Eterisk pepparmyntaolja framställs via vatten- eller ångdestillering av de lätt torkade bladen, och skördas strax innan blomningen, och i vissa fall fullt blommande.

Pepparmyntaoljan har en kylig, frisk och stark doft och smak. Styrkan och friskheten kommer av terpenalkoholen mentol, som är starkt kramplösande, antiinflammatorisk och antiseptisk. Den innehåller förutom mentol även eukalyptol, flavonoider, fenolsyror, bitterämnen samt vitamin B3.

Pepparmynta. Bild: Franz Eugen Köhler, Köhler’s Medizinal-Pflanzen

Pepparmyntaolja har en mängd effekter på kropp och sinne. Här är några:


– Oljan är svalkande och uppfriskande

– Förbättrar koncentrationsförmågan, ökar vitaliteten och ger energi

– Den är bra mot astma, blockering i bröstet, influensa och problem med bihålorna

– Effektiv mot kramp

– Kan lindra huvudvärk, migrän och illamående 

– Stimulerar matsmältningen och är effektiv mot förstoppning

– Effektiv för att hålla borta insekter


Så här kan du använda eterisk pepparmyntaolja:


1. Inhalera

Ta 1-3 droppar i en aromaterapilampa, diffuser eller droppa i en skål av keramik eller glas och häll kokande vatten på. Lägg en handduk över huvudet och luta ansiktet mot skålen, blunda och andas in ångorna.

2. Massera

Ta 1-3 droppar i 0,5 dl bärarolja, till exempel mognad sesamolja eller, för än mer kylande effekt, kokosolja. Det går även bra att använda andra oljor såsom oliv, mandel, avokado etcetera. Använd till massage (abhyangamassage) innan duschen, eller till att smörja med som hudlotion. 

3. Sprid doft i rummet

Ta 1-3 droppar i en aromaterapilampa eller aromadiffuser.

Man kan även ta en droppe i varmt vatten eller te och dricka vid matsmältningsproblem, eller smörja in en droppe på tinningarna vid huvudvärk. Personligen älskar jag pepparmynta och har den gärna i min aromaterapilampa på kvällen, eller mitt på dagen när jag jobbar och behöver hålla fokus.

Obs! Tänk på att mentolen i eterisk perpparmyntaolja är stark, och ska endast användas i små mängder. Den kan även ge allergiska reaktioner i små mängder, och gravida kvinnor och barn under 3 år bör undvika pepparmyntsolja helt.

Tia

Tia Jumbe. Foto: Camilla Lindqvist

Tia Jumbe är författare, ayurvedisk hälsorådgivare, yogalärare och journalist. Hon brinner för yoga och hälsa och har skrivit flera böcker i ämnet. De senaste två kom i våras: "Boosta hud & hår med naturens näringsbomber", "Boosta din hälsa med naturens superfoods" och den nyutkomna boken "Nystart i livet med ayurveda". Den här texten publicerades ursprungligen på hennes blogg

Hjälp oss att driva tidningen vidare! 

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss