Tia Jumbe: Ge din dag – och ditt liv – en nystart!
Författare, ayurvedisk hälsorådgivare, yogalärare och journalist
Tia Jumbe delar med sig av en enkel morgonrutin som ger en sund och hälsosam start på dagen. Foto: Camilla Lindquist


Det är underbart med semester! Vi har hur mycket ledig tid som helst, och morgnarna är långa och lata. Ett perfekt tillfälle att prova nya, sköna vanor. Varför inte börja just från början? Här är några härliga morgonrutiner från ayurvedan och yogan som ger en fantastisk start på dagen – och mer balans i livet.

Hur gärna vi än vill leva lite hälsosammare så är det är ibland en utmaning att skapa nya vanor när vardagen rullar på. Vi har behov av att kunna gå på rutin emellanåt för att klara alla olika moment. Att ge tid och energi åt att justera vanor är inte att tänka på. Det är därför semestern är extra bra. Nu finns ju tiden att verkligen bekanta sig med den nya hälsorutinen, att utvärdera och justera den så att den passar just dina behov som allra bäst.

En lugnare morgon med tillåtande hälsoinslag lägger grunden till hur resten av dagen – och resten av livet – blir.

Morgonen är en särskild utmaning. Vi är ofta uppe för länge på kvällen, sover för länge på morgonen, så att tiden blir alltför knapp för att hinna annat är det allra mest nödvändigaste. Kanske blir det mest en dusch, kaffe för att vakna och en sprint efter bussen, efter att barnen har fått sin assistans.

Men att ge sig tid till att vakna lite mer varsamt, att följa några enkla hälsoråd, mjuka upp kroppen och ta kontakt med själen är otroligt värdefullt. En lugnare morgon med tillåtande hälsoinslag lägger grunden till hur resten av dagen – och resten av livet – blir. När vi är i balans och i kontakt med kropp och själ fattar vi andra slags beslut som ger andra slags resultat än när vi är stressade och i obalans. En varsam morgon ger en skonsammare start på dagen – och ett mer välmående liv.

Här är 8 tips till en nystart på dagen, inspirerade av yogafilosofin och ayurvedan

1. Vakna innan kapha-tid

Jag vet, det här är inte något härligt råd för dig som har längtat efter att äntligen få sova ut på din semester. Men det är alltför viktigt för att hoppa över när vi pratar morgonrutiner. Om du sover längre än till 6-6.30 på morgonen så vaknar du nämligen i kaphatid (kl 6-10 och 18-22). Detta gör att du känner dig trött, seg och trög nästan oavsett hur länge du har sovit. För att vakna utvilad och pigg är det bättre att du lägger dig vid 22-22.30 och kliver upp senast 6.30, då det fortfarande är pigga vata som dominerar i omgivningen. (Spara tipset tills du börjar jobba igen).

2. Ligg kvar!

Det här är ett råd som borde kännas skönt även på semestern. När du vaknar, ligg kvar i sängen med ögonen slutna medan du låter sinnet, kroppen och nervsystemet vakna till varsamt. Passa på att affirmera, sända ut en bön, välsignelse eller tankar av tacksamhet. Sträck sedan mjukt på hela kroppen samtidigt som du tar några djupare andetag. Dra knäna mot bröstkorgen, rulla höger/vänster över ryggraden ett par gånger. Ligg på rygg och gör Renande andningsövning, som jag skrivit om i ett tidigare blogginlägg. Öppna sedan ögonen och sätt dig varsamt på sängkanten. Nu är du redo att fortsätta morgonrutinerna.

3. Kissa, skrapa och borsta

Nu är det dags för ett badrumsbesök. Antagligen är du kissnödig, och kanske också redo för nummer två, efter att ha vaggat sida till sida med knäna mot bröstkorgen en stund i sängen. När du är färdig med toalettbesöket, och innan du äter eller dricker: skrapa tungan! Under natten samlas toxiner på som en beläggning på tungan, och det allra bästa är att skrapa bort dem med hjälp av en tungskrapa (helst ej i plast). Skrapa försiktigt så långt bakifrån du klarar och framåt, 3 gånger. Skölj skrapan i ljummet vatten mellan varven. Borsta sedan tänderna och tungan.

4. Morgondryck

Starta matsmältningssystemet med en varm morgondryck. Allra bäst är en individuellt utformad dryck som är optimal för just dig och dina obalanser, för att få en sådan rekommenderar jag ett besök hos en ayurvedisk hälsorådgivare där du bor. Annars kan du dricka en kopp uppkokat varmt vatten, som också hjälper till att dra igång matsmältning och tarmrörelser, som gått på sparlåga under natten.

5. Oljemassage

Nu är det dags för oljemassage, abhyanga. Till denna massage använder du helst mognad sesamolja (finns på ayurvedabutiker och hälsobutiker på nätet), men även kokos- eller olivolja funkar. Värm oljan till kroppstemperatur (i ett vattenbad, till exempel). Massera in oljan över hela kroppen, långa rörelser längs med armar och ben, cirklande rörelser kring leder och på magen. Massera uppifrån och ner: hårbotten (om du hade tänkt tvätta håret – annars, hoppa över), lätt massage i ansiktet, öronen, halsen och nacken. Massera ryggen, cirkulera i ländryggen olja in rumpan. Ta sedan armar och händer. Gör cirklande rörelser runt brösten, över hjärtat, solar plexus och runt naveln. Massera in olja längs benen och ner till fötterna. Ägna lite extra tid åt att massera öron och fotsulor, som innehåller reflexpunkter som gör att massage där även stimulerar inre organ. När du har masserat in hela kroppen med olja duschar du som vanligt. Det här är en helt underbar morgonrutin som väcker hela kroppen, jordar och grundar dig, gör huden underbart len och ger näring åt muskler och vävnader.

6. Yoga

Ta på mjuka, rena kläder, ta fram din yogamatta och gör några stärkande och uppmjukande yogarörelser. Bäst är att göra rörelser som är individuellt framtagna för just dig och dina obalanser, näst bäst är all slags yoga. Kan du någon solhälsning? Bra, gör den, sakta, mjukt och varsamt! Här är annars en tydlig beskrivning av Solhälsning A (Surya Namaskar A), som jag (bland annat) tycker om att göra på morgnarna.

7. Meditera

Avsluta yogan med att sitta helt stilla i några minuter med slutna ögon och fokusera på ditt andetag. Känn andetaget komma och gå. Notera var i kroppen du känner andetaget som tydligast och hur det känns. Varje gång du märker att uppmärksamheten har glidit iväg och du tänker på något, flytta den tillbaka till andetaget. Tålmodigt och utan att döma. Avsluta meditationen med att föra samman handflatorna med tummarna mot bröstbenet och tacka för den härliga morgonen. Buga dig för din egen förträfflighet med pannan mot golvet. Öppna mjukt ögonen och kom tillbaka till rummet. Meditera till en början i 3 minuter. Öka sedan tiden med ett par minuter varje vecka, och meditera så länge du har möjlighet. Kom ihåg att 5-10 minuters meditation som blir av är tusen gånger bättre än 30 minuters meditation som du inte hinner med.

8. Frukost

Nu kan du om du är hungrig äta en lätt frukost och låta dagens sysslor börja ta plats.

Prova denna morgonrutin i ett par veckor. Om du sedan inte känner dig generellt sett mer härlig, mjuk, glad och pigg än vad du gjorde innan ska jag äta upp mina gamla yogapants!

All kärlek och lycka till! <3

Tia Jumbe är författare, ayurvedisk hälsorådgivare, yogalärare och journalist. Hon brinner för yoga och hälsa och har skrivit flera böcker i ämnet. De senaste två kom i våras: Boosta hud & hår med naturens näringsbomber, och Boosta din hälsa med naturens superfoods. Den här texten publicerades ursprungligen på hennes blogg.