loadingStrejkeffekter slår hårt och fel, anser Transportföretagen. Arkivbild Foto: Johan Nilsson/TT
Strejkeffekter slår hårt och fel, anser Transportföretagen. Arkivbild Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Teslastrejkens effekter: Verkstäder tappar stort

TT

Ett tiotal bilverkstäder har tappat hälften eller mer av sina intäkter. Den långvariga strejken mot Tesla slår hårt – men blint, enligt Transportföretagen.

I fyra månader har IF Metalls strejk riktad mot amerikanska elbilsjätten Tesla pågått. Men medan den primära konflikten mot Teslas egna verkstäder fått dåligt genomslag, så har andra allmänna verkstäder, som plockats ut i sympatiåtgärder, drabbats hårdare.

Uppemot 70 procent

– Våra medlemsföretag som har kollektivavtal drabbas ju hårt och lider ganska stort, några av dem. Det är stora konsekvenser för dem. Några har ju, när vi talar om verkstäderna, uppemot 70 procent av sin omsättning som drabbas av det här, säger Annika Nordin, chef för arbetsgivarfrågor på Transportföretagen.

Teslastrejken

27 oktober inledde IF Metall sin strejk mot Teslas serviceverkstäder. Målet är att förmå företaget att teckna kollektivavtal.

Amerikanska elbilsjätten vägrar. De anställda har lika bra eller bättre villkor än kollektivavtalet, är svaret från Tesla.

Många av de anställda på Teslas serviceanläggningar struntar dock i fackets uppmaningen att gå ut i strejk.

Det har fått IF Metall att lägga sympativarsel riktade mot andra verkstäder där Teslaägare får sina bilar reparerade. Vid sidan av det har facket begärt en strid ström av sympatistrejker av andra fackförbund.

(TT)

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingStrejkeffekter slår hårt och fel, anser Transportföretagen. Arkivbild Foto: Johan Nilsson/TT
Strejkeffekter slår hårt och fel, anser Transportföretagen. Arkivbild Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Teslastrejkens effekter: Verkstäder tappar stort

TT

Ett tiotal bilverkstäder har tappat hälften eller mer av sina intäkter. Den långvariga strejken mot Tesla slår hårt – men blint, enligt Transportföretagen.

I fyra månader har IF Metalls strejk riktad mot amerikanska elbilsjätten Tesla pågått. Men medan den primära konflikten mot Teslas egna verkstäder fått dåligt genomslag, så har andra allmänna verkstäder, som plockats ut i sympatiåtgärder, drabbats hårdare.

Uppemot 70 procent

– Våra medlemsföretag som har kollektivavtal drabbas ju hårt och lider ganska stort, några av dem. Det är stora konsekvenser för dem. Några har ju, när vi talar om verkstäderna, uppemot 70 procent av sin omsättning som drabbas av det här, säger Annika Nordin, chef för arbetsgivarfrågor på Transportföretagen.

Teslastrejken

27 oktober inledde IF Metall sin strejk mot Teslas serviceverkstäder. Målet är att förmå företaget att teckna kollektivavtal.

Amerikanska elbilsjätten vägrar. De anställda har lika bra eller bättre villkor än kollektivavtalet, är svaret från Tesla.

Många av de anställda på Teslas serviceanläggningar struntar dock i fackets uppmaningen att gå ut i strejk.

Det har fått IF Metall att lägga sympativarsel riktade mot andra verkstäder där Teslaägare får sina bilar reparerade. Vid sidan av det har facket begärt en strid ström av sympatistrejker av andra fackförbund.

(TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024