loadingHelén Ängmo, Generaldirektör på Skolinspektionen, anser att skolor med svaga resultat behöver mer stöd av huvudmännen för att kunna vända utvecklingen. Foto: Skolinspektionen
Helén Ängmo, Generaldirektör på Skolinspektionen, anser att skolor med svaga resultat behöver mer stöd av huvudmännen för att kunna vända utvecklingen. Foto: Skolinspektionen
Inrikes

Skolinspektionen: Bristande insatser för att vända skolor med låga kunskapsresultat

Lotta Svedin

Skolinspektionen har granskat ett antal grundskolor som under tio år haft hög andel elever som inte nått godkända betyg i alla ämnen. Trots att eleverna på granskade skolor haft låga kunskapsresultat under flera år, har många av huvudmännen inte satt in riktade utvecklingsinsatser.

Skolinspektionens 10-årsgranskning av 28 skolor med långvarigt låga kunskapsresultat, visar att endast ett fåtal huvudmän systematiskt arbetar tillsammans med rektor och personal för att förbättra resultaten.

Myndigheten konstaterar också att rektorerna på skolorna med låga resultat inte får tillräckligt med stöd från sina huvudmän. Och om det ska kunna bli bättre för eleverna på de här skolorna så måste huvudmännen utgå från varje skolas specifika utmaningar.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingHelén Ängmo, Generaldirektör på Skolinspektionen, anser att skolor med svaga resultat behöver mer stöd av huvudmännen för att kunna vända utvecklingen. Foto: Skolinspektionen
Helén Ängmo, Generaldirektör på Skolinspektionen, anser att skolor med svaga resultat behöver mer stöd av huvudmännen för att kunna vända utvecklingen. Foto: Skolinspektionen
Inrikes

Skolinspektionen: Bristande insatser för att vända skolor med låga kunskapsresultat

Lotta Svedin

Skolinspektionen har granskat ett antal grundskolor som under tio år haft hög andel elever som inte nått godkända betyg i alla ämnen. Trots att eleverna på granskade skolor haft låga kunskapsresultat under flera år, har många av huvudmännen inte satt in riktade utvecklingsinsatser.

Skolinspektionens 10-årsgranskning av 28 skolor med långvarigt låga kunskapsresultat, visar att endast ett fåtal huvudmän systematiskt arbetar tillsammans med rektor och personal för att förbättra resultaten.

Myndigheten konstaterar också att rektorerna på skolorna med låga resultat inte får tillräckligt med stöd från sina huvudmän. Och om det ska kunna bli bättre för eleverna på de här skolorna så måste huvudmännen utgå från varje skolas specifika utmaningar.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024